عنوان | نقش اجتماعي مادران در اصلاح الگوي مصرف (مطالعه موردي شهر كرج) |
تعداد صفحات | 38 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر - مصوب دانشگاه آزاد شماره 16 |
تاریخ انتشار | بهار - 1391 |
محدوده صفحات | 166-129 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرهنگ مصرفی سبک زندگی اصلاح الگوی مصرف نقش اجتماعی |
چکیده |
هدف اصلي اين تحقيق نقش اجتماعي مادران دراصلاح الگوي مصرف در شهر كرج است. جامعه آماري اين پژوهش متشكل ازمادران شهر كرج مي باشد. چارچوب نظري اين پژوهش بر اساس ديدگاه هاي اسلام وفمينيسم است. روش تحقيق، از نوع توصيفي-پيمايشي بوده و ابزار اندازه گيري از نوع پرسشنامه با طيف ليكرت (شاخص پنج قسمتي از خيلي زياد تا خيلي كم) است. حجم نمونه با استفاده از فرمول كوكران، 384 نفر حاصل شده است. تجزيه و تحليل داده ها توسط نرم افزار SPSS و با آمار توصيفي و استنباطي(آزمون هاي تحليل واريانسANOVA، همبستگي پيرسون) انجام گرفته است. متغيرهاي مستقل اين تحقيق براي سنجش ميزان تحصيلات، فرهنگ مصرفي(مد)، طبقه اجتماعي، نظام اقتصادي اجتماعي، برخورد يا تهاجم فرهنگي، سبك زندگي و اصلاح الگوي مصرف به عنوان متغير وابسته بود. نتايج تحقيق حاكي از آن است كه بين متغيرهاي تحصيلات، فرهنگ مصرفي(مد)، برخورد يا تهاجم فرهنگي، نظام اقتصادي اجتماعي رابطه معني داري وجود دارد و فقط بين متغيرهاي طبقه اجتماعي وسبك زندگي رابطه معني داري وجود ندارد |
کد مقاله | 19093 |
تعداد بازدید | 427 |
|