عنوان | نقش اسطوره و جنسيت (نقش زن) در سينماي بهرام بيضايي |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ادبيات عرفانی و اسطوره شناختی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب - علمی پژوهشی سال 9 شماره 33 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
محدوده صفحات | 137-117 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت سفر سینمای ایران اسطوره قهرمان جوزف کمبل بهرام بیضایی |
چکیده |
ساختار و کارکرد اسطوره در آثار بهرام بيضايي گاه دگرگوني هايي مي يابد. نمونه آن، تغيير کليشه «قهرمان» در برخي فيلم هاي او است. اسطوره قهرمان و سفر او، همواره مورد توجه اسطوره شناسان بوده است، بر اساس ديدگاه و الگوي جوزف کمبل، قهرمان مرد مراحل دهگانه اي را در سفر رو به کمال خود طي مي کند. اما، بيضايي با تنزل قهرمانان مرد و توجه به نقش آفريني قهرمانان زن، به تغيير کارکردهاي سنتي اين اسطوره متناسب با اوضاع زمانه دست زده است. رعنا در فيلم «غريبه و مه»، زن آسيابان در «مرگ يزدگرد»، تارا در «چريکه تارا»، خانم بزرگ و ماهرخ در «مسافران» و گلرخ در «سگ کشي»، ضمن سفر پيش رويشان، با دانايي، آزمون و نجات بخشي به قهرمان اسطوره اي بدل شده اند. اين امر به پررنگ شدن نقش اسطوره و جنسيت در سينماي او انجاميده است. |
کد مقاله | 19075 |
تعداد بازدید | 542 |
|