عنوان
|
بررسي رابطه نهاد خانواده و مدرسه با گرايش دانشآموزان به هنجارهاي اجتماعي در مقطع متوسطه منطقه رودهن |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
رشید ذوالفقاری زعفرانی - علیرضا علی نیا |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده علوم اجتماعی - مصوب دانشگاه آزاد سال 5 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
محدوده صفحات
|
81-63 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نهاد خانواده هنجارهای اجتماعی نهاد مدرسه دانشآموزان دبیرستانی رودهن
|
چکیده
|
در اين تحقيق رابطه نهاد خانواده و مدرسه با گرايش دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه رودهن به هنجارهاي اجتماعي بررسي شده است. روش تحقيق پيمايشي و جامعه آماري مورد مطالعه شامل کليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه منطقه رودهن است که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 186 نفر به شيوه تصادفي به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. ابزار تحقيق يک پرسش نامه محقق ساخته 131 سوالي بود که روايي آن با استفاده از نظرات متخصصان به دست آمد و براي تعيين پايايي آن بر روي يک نمونه 30 نفري به طور آزمايشي اجرا و سپس آلفاي کرانباخ آن (83.0) محاسبه شد. داده هاي حاصل از اجراي پرسشنامه با استفاده از آزمون ضريب همبستگي پيرسون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و نتايج نشان داد که بين مولفه هاي نهاد خانواده و مدرسه با گرايش دانش آموزان به هنجارهاي اجتماعي تفاوت معنادار وجود دارد. بر اساس مقايسه ضريب همبستگي بين نهاد خانواده و گرايش دانش آموزان به هنجارهاي اجتماعي (47.0) با ضريب همبستگي نهاد مدرسه و گرايش دانش آموزان به هنجارهاي اجتماعي (33.0) مي توان گفت که شدت رابطه نهاد خانواده با گرايش دانش آموزان به هنجارهاي اجتماعي بيشتر از شدت رابطه آن با نهاد مدرسه است و سهم بيشتر نهاد خانواده به روشني مشهود است.
|