• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نگاه جامعه‌شناختی به تصوير زن ايرانی در تبليغات تلويزيونی در شبكه اول سيمای جمهوری اسلامی ايران در سال 1389
تعداد صفحات 28
نویسنده افسانه وارسته فر - عابدین مومنی - نرگس مصلحی‌ جنابیان
مشخصات نشریه  پژوهش اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده علوم اجتماعی - مصوب دانشگاه آزاد سال 4 پیاپی 17
تاریخ انتشار زمستان - 1391
محدوده صفحات 113- 140
زبان فارسی
کلید واژه زن در رسانه  تصویر زن در رسانه  تبلیغات تلویزیون  جامعه‌شناسی زنان  زن در رسانه ملی  
چکیده يکي از آينه هاي بازتاب دهنده تغييرات يک جامعه رسانه هاي جمعي کشور و به ويژه تلويزيون است. از اين رو بررسي تصوير زن در تلويزيون مي تواند معياري براي ارزيابي تلقي جامعه از زن و نيز ميزان اثرگذاري زنان در فعاليت هاي آن جامعه باشد. از اين رو تحقيق حاضر با تمرکز بر آگهي هاي بازرگاني تلويزيون به اين مساله پرداخته است که «تصويري که از زن ايراني در تبليغات تلويزيوني مطرح مي شود داراي چه ويژگي هايي است؟» براي اين منظور با تحليل محتواي اين تبليغات به بررسي چگونگي حضور زن در زمينه هايي مانند فعاليت هاي شغلي، نقش در خانواده، نوع محصول و زمينه تبليغ پرداختيم. نتايج نشان داد که زن ايراني غالبا در نقش همسر و زن خانه دار در منزل ديده مي شود و در عرصه هاي صنعت و سازندگي نقش زيادي ندارد و در آموزش عالي هم اثري از او ديده نمي شود. چنين يافته هايي با واقعيت هاي جامعه امروز ايران و حتي با ساير برنامه هاي تلويزيوني تضاد دارد. در پاسخ به اين ناسازگاري ها محققان دلايلي را مطرح ساخته اند همچون: 1) اعتبار محصولي که توسط مردان تبليغ مي شود از جنبه رواني تحت تاثير جنسيت قرار مي گيرد، 2) محدوديت هاي نظارت سبب مي شود که تبليغ سازان از زنان استفاده نکنند، 3) تصوير خود تهيه کنندگان تبليغات از زنان منطبق بر واقعيتهاي جامعه نيست.

کد مقاله 19058
تعداد بازدید 432

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397