عنوان
|
نگاه جامعهشناختی به تصوير زن ايرانی در تبليغات تلويزيونی در شبكه اول سيمای جمهوری اسلامی ايران در سال 1389 |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
افسانه وارسته فر - عابدین مومنی - نرگس مصلحی جنابیان |
مشخصات نشریه
|
پژوهش اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده علوم اجتماعی - مصوب دانشگاه آزاد سال 4 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
محدوده صفحات
|
113- 140 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن در رسانه تصویر زن در رسانه تبلیغات تلویزیون جامعهشناسی زنان زن در رسانه ملی
|
چکیده
|
يکي از آينه هاي بازتاب دهنده تغييرات يک جامعه رسانه هاي جمعي کشور و به ويژه تلويزيون است. از اين رو بررسي تصوير زن در تلويزيون مي تواند معياري براي ارزيابي تلقي جامعه از زن و نيز ميزان اثرگذاري زنان در فعاليت هاي آن جامعه باشد. از اين رو تحقيق حاضر با تمرکز بر آگهي هاي بازرگاني تلويزيون به اين مساله پرداخته است که «تصويري که از زن ايراني در تبليغات تلويزيوني مطرح مي شود داراي چه ويژگي هايي است؟» براي اين منظور با تحليل محتواي اين تبليغات به بررسي چگونگي حضور زن در زمينه هايي مانند فعاليت هاي شغلي، نقش در خانواده، نوع محصول و زمينه تبليغ پرداختيم. نتايج نشان داد که زن ايراني غالبا در نقش همسر و زن خانه دار در منزل ديده مي شود و در عرصه هاي صنعت و سازندگي نقش زيادي ندارد و در آموزش عالي هم اثري از او ديده نمي شود. چنين يافته هايي با واقعيت هاي جامعه امروز ايران و حتي با ساير برنامه هاي تلويزيوني تضاد دارد. در پاسخ به اين ناسازگاري ها محققان دلايلي را مطرح ساخته اند همچون: 1) اعتبار محصولي که توسط مردان تبليغ مي شود از جنبه رواني تحت تاثير جنسيت قرار مي گيرد، 2) محدوديت هاي نظارت سبب مي شود که تبليغ سازان از زنان استفاده نکنند، 3) تصوير خود تهيه کنندگان تبليغات از زنان منطبق بر واقعيتهاي جامعه نيست.
|