عنوان | مقايسه اثربخشی آموزش گروهی تنظيم منابع شناخت خود و تمايز يافتگی بر ارتقای سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته شهر تهران، سال 1389 |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهش اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده علوم اجتماعی - مصوب دانشگاه آزاد سال 6 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1392 |
محدوده صفحات | 199-179 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اثربخشی طلاق سلامت روانی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مقايسه اثربخشي آموزش گروهي تنظيم منابع شناخت خود و تمايز يافتگي بر ارتقاي سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته شهر تهران اجرا شد. مطالعه از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از زنان تازه طلاق گرفته بود که با روش تصادفي ساده از ميان مراجعه کنندگان مراکز خانه سلامت انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش (10 نفر آموزش تنظيم منابع شناخت خود و 10 نفر آموزش تمايز يافتگي) و يک گروه کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. گروههاي آزمايشي، مدت 8 جلسه تحت آموزش گروهي قرار گرفتند و 10 روز پس از آخرين جلسه از هر سه گروه پس آزمون (پرسشنامه سلامت روان GHQ) گرفته شد و از تحليل کوواريانس براي مقايسه ميانگين گروهها استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد که:\r\nآموزش گروهي تنظيم منابع شناخت خود بر ارتقاي سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته موثر است.\r\nآموزش گروهي تمايزيافتگي بر ارتقاي سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته موثر است.\r\nبين اثربخشي آموزش گروهي تنظيم منابع شناخت خود و آموزش گروهي تمايز يافتگي بر ارتقاي سلامت روان زنان تازه طلاق گرفته تفاوت معناداري مشاهده نشد، زيرا آموزش گروهي تنظيم منابع شناخت و تمايز يافتگي هر يک به نحوي باعث ارتقاي سلامت روان شده اند و تفاوت معناداري در پس آزمون گرفته شده از گروه هاي نمونه وجود نداشت. |
کد مقاله | 19048 |
تعداد بازدید | 536 |
|