عنوان | ارتباط تماشاي سريالهاي شبكه ماهوارهاي فارسي وان بر هويت خانوادگي مخاطبان |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهش اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده علوم اجتماعی - مصوب دانشگاه آزاد سال 6 شماره 19 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1392 |
محدوده صفحات | 155-139 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت خانوادگی شبکه فارسی وان |
چکیده |
هدف اساسي پژوهش روشن ساختن ميزان رابطه تماشاي سريال هاي فارسي وان بر هويت خانوادگي مخاطبان است. در چارچوب نظري آن از نظريه استفاده و رضامندي 3 براي درک بهتر موضوع بهره گرفته شده است. بر اساس اين نظريه وسايل ارتباطي در شکل گيري هويت افراد موثر است، اما همه هويت را تحت تاثير قرار نميدهند. پژوهش به روش پيمايش با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماري آن خانواده هاي ساکن مناطق يک، شش و نوزده تهران (در سال 1390) است؛ که حداقل يک فرزند بالاي هيجده سال دارند و حجم نمونه 252 نفر است. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که زنان و جوانان بيشتر از سايرين به تماشاي سريال هاي فارسي وان تمايل دارند. گروه سني 18 تا30 پربيننده ترين مخاطبان سريال هاي اين شبکه هستند. فرضيه هاي پژوهش با بهره گيري آماره هاي رگرسيون خطي چند متغيره و يومان ويتني مورد آزمون قرار گرفتند. نتايج نشان ميدهد که تماشاي سريالهاي فارسي وان بر هويت خانوادگي مخاطبان تاثير دارد و هويت خانوادگي والدين و فرزندان را تحت تاثير قرار ميدهد، اما در مورد والدين هر چه ارتباط با دوستان بيشتر باشد شدت تاثيرپذيري هويت خانوادگي آنها ضعيف تر است. تاثير سريال ها بر هويت خانوادگي افراد مجرد و متاهل تفاوتي ندارد، اما افراد با تحصيلات بالاتر کمتر تاثير مي پذيرد. |
کد مقاله | 19047 |
تعداد بازدید | 524 |
|