عنوان
|
مطالعه رضايتمندی زناشويی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1390 |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
پروین آقامحمدحسنی - محمدرضا مختاری - رضا وزیری نژاد - فاطمه اسدیان |
مشخصات نشریه
|
سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 2 و 3 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار
|
1392 |
محدوده صفحات
|
30- 39 |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی علل کارکنان
|
چکیده
|
مقدمه: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی منحصر به مکان و زمان خاصی نيست و کارکنان اين حيطه بايد از سلامت جسمی و روانی قابلقبولی برای ارائه بهترين خدمات برخوردار باشند. مطالعه حاضر با هدف تعيين ميزان رضايت زناشويی و تأثير برخی عوامل بر آن، در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که به طور مستقيم يا غيرمستقيم درگير امور سلامت جامعه بوده و با بيماران سروکار دارند، انجام شد.\r\n مواد و روشها: در اين مطالعه توصيفی، 386 نفر از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با استفاده از روش نمونهگيری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد رضايت زناشويی انريچ بود که سؤالات جمعيت شناختی نيز به اين پرسشنامه اضافه گرديد. به منظور ارائه و تجزيه و تحليل دادهها از روشهای آمار توصيفی، ضرايب همبستگی پيرسون، آزمون تی، آناليز واريانس و رگرسيون استفاده شد.\r\n يافتهها: 4/61 درصد از افراد، رضايتمندی زناشويی متوسط داشتند. روابط جنسی، حل تعارض و مسائل شخصيتی، کمترين امتياز را در رضايتمندی زناشويی زنان و روابط جنسی کمترين امتياز را در گروه مردان، به خود اختصاص داد. تنها ابعاد روابط جنسی و اوقات فراغت بين زنان و مردان تفاوت معناداری داشت. روابط زناشويی و مديريت مالی، نقش پيشبينی کننده قوی در رضايت زناشويی داشتند.\r\n نتيجهگيری : از آنجايی که دو مؤلفه روابط زناشويی و مديريت مالی، نقش مهمی در ميزان رضايتمندی زناشويی داشتند به نظر ميرسد که مشاورههای تخصصی در خصوص بهبود روابط و همچنين تمهيداتی در مورد بهتر شدن وضعيت مالی و معيشتی اين افراد در بالا بردن رضايتمندی زناشويی مؤثر باشد.
|