چکیده
|
دختران نوجوان در دوران بلوغ تغييرات جسماني، رواني و اجتماعي را تجربه ميکنند که نداشتن اطلاعات کافي، مهارتها و آمادگيهاي لازم براي گذر از اين بحران، آنها را آسيبپذير ميکند. سلامت بلوغ شامل اصول و مراقبتهايي است كه منجر به حفظ و ارتقاي سلامت جسمي ـ رواني و عاطفي فرد در اين دوران و دورانهاي ديگر ميشود كه بيش از هر چيز نيازمند آموزش است. به همين دليل مطالعه موجود با هدف تبيين چالشهاي موجود در آموزش بهداشت بلوغ به دختران نوجوان به صورت مروري با استفاده از کلمات کليدي نوجوان، بلوغ، سلامت بلوغ، دختران در پايگاههاي اطلاعاتي Pubmed, Elsevier,SID, Medlib, Magiran, Iranmedex, Irandoc, Google Scholar انجام شد و مقالات چاپ شده در يکي از حيطههاي مرتبط با آگاهي، نگرش و عملکرد سلامت بلوغ دختران در فاصله 1370 تا 1392 مورد بررسي قرار گرفت. چالشهاي مرتبط با آموزش بهداشت بلوغ دختران نوجوان را ميتوان در 6 محور اصلي شامل نداشتن آگاهي کافي، فقدان نگرش و عملکرد مطلوب؛ فقدان توجه لازم به عوامل موثر بر آگاهي، نگرش و عملکرد نوجوانان؛ ضعف منابع دريافت اطلاعات نوجوانان )مادران، همسالان، مربيان بهداشت(؛ فقدان توافق در مورد زمان مناسب براي شروع آموزش ابعاد مختلف بهداشت بلوغ؛ فقدان محتواي آموزشي مناسب و جامع دوران بلوغ براي دختران نوجوان؛ عدم استفاده از روشهاي مناسب آموزش سلامت بيان کرد. مطالعات متعددي در زمينه تعيين ميزان آگاهي، نگرش و عملکرد دختران در زمينه جسماني بلوغ، عوامل موثر و منابع دريافت و تاثير آموزش در زمينههاي سلامت جسماني بلوغ در کشور انجام شده است اما در زمينه بررسي عوامل و علل ناآگاهي و بيتوجهي مادران در مورد بلوغ دخترانشان، استفاده از روشهاي مشارکتي آموزش و طراحي آموزشهاي مبتني بر مهارت، و ارائه راهکارهاي مداخلهاي براي آموزش ابعاد جسمي(به ويژه بعد جنسي)، رواني و اجتماعي بلوغ جاي خالي زيادي وجود دارد.
|