• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي نقش خصوصيات ظاهري و باورهاي اعتقادي بر همسان‌گزيني در انتخاب همسر (مطالعه موردي: دانشجويان مجرد دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي واحد جهرم)
تعداد صفحات 32
نویسنده اصغر میرفردی - محمدصادق رجایی
مشخصات نشریه  مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) - شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده - علمی پژوهشی پیاپی 59
تاریخ انتشار بهار - 1392
محدوده صفحات 190-159
زبان فارسی
کلید واژه خصوصیات ظاهری  باورهای اعتقادی  همسان‌گزینی  
چکیده هدف اين پژوهش بررسي نقش دو معيار خصوصيات ظاهري همسر شامل: (جذابيت، تناسب سني و تناسب جسمي همسر) و باورهاي اعتقادي همسر شامل: (اخلاق و ايمان) و رابطه آن ها با همسان گزيني در انتخاب همسر مي باشد. به اين منظور از ميان جامعه آماري 3549 نفري از دانشجويان مجرد دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامي جهرم در سال 1389 تعداد 178 دانشجوي پسر و 170 دانشجوي دختر و در مجموع 348 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه بوده كه براي سنجش روايي پرسشنامه از تحليل عاملي و اعتبار سازه و براي پايايي از آلفاي كرونباخ استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان داد كه بين باورهاي اعتقادي و خصوصيات ظاهري با همسان گزيني در انتخاب همسر رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. يافته ها حاكي از آن است كه معيار خصوصيات ظاهري همسر براي دانشجويان پسر در مقايسه با دانشجويان دختر از اهميت بيشتري برخوردار است. در مقابل معيار باورهاي اعتقادي براي دانشجويان دختر در مقايسه با دانشجويان پسر اهميت بيشتري داراست. ديگر نتايج تحقيق نشان داد كه، 38 درصد از دانشجويان تمايل دارند همسر خود را در ميان قوميت خود انتخاب كنند، در حالي كه تنها 26 درصد دانشجويان تمايل دارند همسر خود را از ميان خويشاوندان نزديك انتخاب نمايند.

کد مقاله 18972
تعداد بازدید 406

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397