عنوان | بازنمايي اقتصاد خانواده در تله فيلمهاي شبكه دو سيما |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش سابق) - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ايران شماره 2 پیاپی 78 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1393 |
محدوده صفحات | 62-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اقتصاد خانواده بازنمایی صدا و سیما برنامه نمایشی شبکه دو سیما |
چکیده |
اين پژوهش با هدف مطالعه و بررسي بازنمايي اقتصاد خانواده، ابتدا، پنج محور براي اقتصاد خانواده ارائه داده و سپس بازنمايي اهم مقوله هاي اين محور ها را در تله فيلم هاي توليدي شبكه دو سيما كه در سال1390 توليد و پخش شده اند، تحليل محتواي كيفي كرده است. در 92درصد از تله فيلم هاي مورد بررسي «تلاش براي كسب درآمد»؛ در 31درصد «مشاغل خانگي»؛ در 15درصد «توليد خانگي برخي مايحتاج خانواده ها» (به جز غذاي روزانه) و در 15درصد «استفاده از كالاي ايراني» بازنمايي شده است. در 23 درصد از تله فيلم ها نيز كودكان تنها نقش مصرفي داشته اند و اوقات آنها به بازي يا درس خواندن گذشته است. شايان ذكر است «سرمايه گذاري اقتصادي خانواده ها» در هيچ كدام از تله فيلم ها بازنمايي نشده است. همچنين مطابق با يافته هاي حاصل از بحث گروهي متمركز با برنامه سازان و برخي كارشناسان سيما، برگزاري نشست هاي تخصصي براي برنامه سازان با موضوع اقتصاد خانواده؛ استفاده از مشاوره كارشناسان اقتصاد خانواده در مرحله نگارش و تصويب فيلمنامه ها و پرهيز از تبليغ تجاريِ كالاهاي تجملي، غيرضروري يا خارجي در رسانه ها پيشنهاد شده است . |
کد مقاله | 18925 |
تعداد بازدید | 507 |
|