| عنوان | مقايسه اثر نابرابریهای جنسیتی در اشتغال و آموزش بر شاخص توسعه انسانی (1990- 2010) |
| تعداد صفحات | 27 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان شماره 4 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
| محدوده صفحات | 33-7 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | اشتغال توسعه انسانی نابرابریهای جنسیتی آموزش |
| چکیده |
از مهمترين معيارها برای سنجش توسعهيافتگی يک کشور، ميزان اهميت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارند. در جوامع پيشرفته و توسعهيافته، حضور زنان مؤثرتر و پررنگتر است. از آنجا که توزيع عادلانه موقعيتها و منابع ميان زنان و مردان موجب رشد اقتصادی و بهرهوری بيشتر میشود، بررسی تأثير نابرابریهای جنسيّتی بر شاخص توسعه انسانی، بهعنوان معياری برای سنجش توسعه اقتصادی، ضرورت میيابد. در اين پژوهش به کمک دادههای تابلويی و روش سيستم معادلات همزمان، با استفاده از نرمافزار استاتا(STATA)، اثر نابرابریهای جنسيّتی در آموزش و اشتغال بر شاخص توسعه انسانی و مقايسه بين اين دو اثر، در سه گروه کشورهای در حال توسعه، در حال گذار و توسعهيافته طی سالهای 1990 تا 2010 بررسی شد. نتايج نشان داد که نابرابریهای جنسيّتی در اشتغال و آموزش، بر شاخص توسعه انسانی اثر منفی دارند و نابرابری جنسيّتی در اشتغال بر شاخص توسعه انسانی نسبت به نابرابریهای جنسيّتی در آموزش اثر بزرگتری دارد. |
| کد مقاله | 18883 |
| تعداد بازدید | 675 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...