عنوان | سنجش رابطه نارضایتی از تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با میزان استفاده از لوازم آرایشی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 264-251 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان دختر لوازم آرایش تصویر بدنی نارضایتی از تصویر بدنی اضطراب اجتماعی نارضایتی از بدن |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر سنجش رابطۀ نارضایتی از تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیلی بود. کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی، که در نیمۀ دوم سال 1392 مشغول به تحصیل بودند، جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از این جامعه انتخاب شدند و به پرسشنامههای اختلال اضطراب اجتماعی، نارضایتی از تصویر بدن، و پرسشنامۀ محققساخته میزان استفاده از وسایل آرایشی پاسخ دادند. داده های بهدستآمده نیز با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر با نارضایتی از تصویر بدنی (44/0 r = ؛ 001/0 > p)، اضطراب اجتماعی (26/0 r = ؛001/0 > p) و مؤلفه های آن، یعنی ترس (28/0 r = ؛04/0 > p)، علائم فیزیولوژیکی (22/0 r = ؛02/0 > p )، و اجتناب (21/0 r = ؛ 03/0 > p) ارتباط مثبت دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 19درصد از کل واریانس میزان استفاده از لوازم آرایشی براساس نارضایتی از تصویر بدن و اضطراب اجتماعی تبیین میشود.نتایج این پژوهش نشان میدهد که نارضایتی از تصویر بدنی و علائم اضطراب اجتماعی در میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر نقش دارند. |
کد مقاله | 18873 |
تعداد بازدید | 514 |
|