• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي جامعه‌شناختي رفتارهاي تخريبي (ونداليسم) و رابطه آن با سرمايه اجتماعي در خانواده و مدرسه در دبيرستان‌هاي پسرانه شهر نورآباد لرستان
تعداد صفحات 0
نویسنده مسعود گلچین - علی‌حیدر حیدری
مشخصات نشریه  علوم اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر - مصوب دانشگاه آزاد سال 8 پیاپی 25
تاریخ انتشار تابستان - 1393
زبان فارسی
کلید واژه رفتارهای تخریبی  سرمایه اجتماعی در مدرسه   سرمایه اجتماعی درون خانواده  
چکیده در اين مقاله رفتارهاي تخريبي (ونداليسم) و رابطه آن با سرمايه اجتماعي در خانواده و مدرسه با استفاده از نظريههاي سرمايه اجتماعي پاملا پكستون، جيمز كلمن، دارلن رايت و كوين فيتزپاتريك و نظريه پيوند اجتماعي هيرشي مورد بررسي قرار گرفته است. در اين پژوهش، روش تحقيق پيمايشي و جمعيت آماري آن شامل 3014 دانش آموز پسر مقطع متوسطه شهر نورآباد (لرستان) مشغول به تحصيل در سال 89 - 1388 بوده است كه بر اساس فرمول نمونه گيري كوكران 340 دانش آموز از دبيرستانهاي دوازده گانه شهر به روش تصادفي سيستماتيك انتخاب گرديدند. براي سنجش متغيرهاي مستقل و متغير وابسته از پرسشنامه خود ساخته بهره گرفته شد. نتايج نشان مي دهد، با آن كه دانش آموزان مورد مطالعه، بيشتر ساكن شهر هستند (70/6%) تا روستا (29/2%)، اكثر پدران شان، مشاغل يدي و تحصيلاتي تا حد ديپلم دارند، مادران فاقد شغل (خانه دار) و بي سواد هستند و سطح درآمد بيشتر خانواده هاي آنها پايين است؛ 66/1% پاسخگويان، طي يكسال گذشته داراي رفتار تخريبي بوده اند؛ كه اين ميزان بيشتر از سطح چنين رفتارهاي است كه در سال هاي اخير در تحقيقات داخلي مشاهده شده است و در دو شاخص سرمايه اجتماعي خانوادگي و مدرسه اي با نسبتي تقريبا برابر حدود 48% پاسخگويان سرمايه اجتماعي خود را زياد و خيلي زياد و 30% آنها سرمايه اجتماعي شان را كم و خيلي كم ارزيابي نموده اند. ميزان رابطه رفتار تخريبي با شاخص سرمايه اجتماعي در خانواده با 0/28- و با سرمايه اجتماعي در مدرسه برابر با 0/289- است. در نهايت بر اساس نتايج رگرسيون چند متغيره، دو مولفه حمايت خانوادگي و مولفه احساس تعلق و دلبستگي به مدرسه 0/129 درصد از تغييرات متغير وابسته را تبيين كنند. به اين ترتيب، مي توان گفت: هر قدر سرمايه اجتماعي در خانواده و مدرسه و اكثر مولفه هاي شاخص هاي مزبور بالاتر باشد، رفتارهاي تخريبي دانش آموزان كمتر خواهد بود.

کد مقاله 18854
تعداد بازدید 579

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397