• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی عوامل جامعه‌شناختی رضایتمندی زنان از خانه‌داری (نمونه‌ موردی شهر تهران)
تعداد صفحات 19
نویسنده اعظم  بدری منش - سهیلا صادقی فسایی
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی سال 5
تاریخ انتشار بهار - 1393
محدوده صفحات 19-1
زبان فارسی
کلید واژه زن  دستمزد  خانه‌داری  رضایت شغلی  مازلو  
چکیده مطالعات جامعه‌شناسان نشان می‌دهد که نقش زن خانه‌دار پیچیده است، به این معنا که گروهی از زنان آن را ارضاکننده می‌دانند گروهی دیگر آن را یکنواخت و آزار دهنده ارزیابی می‌کنند. این مقاله که مبنا بر پژوهش است، میزان رضایت زنان نسبت به خانه‌داری را ارزیابی می‌کند. مبنای نظری این پژوهش نظریه­ی رضایت "مازلو" است که نیازهای انسان را برای هماهنگی با شرایط کار در سه دسته خلاصه می‌کند: «سطح اول: نیازهای حیاتی و زیستی؛ سطح دوم: نیاز‌های ارتباطی؛ سطح سوم: نیاز به شکوفا شدن استعدادها» بر این اساس، هرکاری که سطوح بالاتری از نیازها را تامین کند، کارکنان آن دارای رضایت بیش­تری هستند. روش تحقیق، کیفی و کمی (پیمایشی) است. حجم نمونه­ی نهایی 390 نفر بوده است که 300 نفر آن را زنان خانه‌دار و 90 نفر دیگر را نیز زنان شاغل تشکیل می‌دهند. این نمونه‌ها با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از مناطق بیست گانه­ی شهر تهران انتخاب شده‌اند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که زنان شاغل و خانه‌دار کار خانه را به کاری واقعی تعریف می‌کنند و انتظاراتی که از کار دارند این است که اولاً استقلال مالی و امنیت‌خاطر آنان را حفظ کند که شامل همان نیازهای سطح اول رضایتمندی شغلی است. در مرحله­ی بعد کار هم باعث پیوندشان با دیگران شود و آن­ها را از انزوا دور نماید و هم نتیجه­ی کارشان در اختیار کسی (همسر) قرار گیرد که به او عشق می‌ورزند که با نیازهای سطح دوم رضایتمندی مطابقت دارد و نهایتاً این­که کار، توان و استعداد آن­ها را به کار گیرد که همان نیازهای سطح سوم رضایتمندی است.

کد مقاله 18820
تعداد بازدید 339

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397