عنوان
|
پيش بينی اهمال کاری تحصيلی دانشجويان بر اساس عوامل شناختی، هيجانی، انگيزشی و جنسيت |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
زهرا ولیزاده - حسن احدی - محمود حیدری - محمدمهدی مظاهری؟ - محمدباقر کجباف |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 15 شماره 3 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
100-92 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت پیش بینی دانشجو جهتگیری هدف کمال گرایی عوامل انگیزشی خودکارآمدی اهمال کاری تحصیلی راهبردهای انگیزشی ترس از ارزیابی منفی
|
چکیده
|
اهمالکاری تحصيلی از مشکلات شايع و رايج بين دانشجويان است که پيامدهای منفی زيادی به همراه دارد. هدف پژوهش حاضر پيشبينی اهمالکاری تحصيلی دانشجويان براساس خودکارآمدی، خودتنظيمی، کمالگرايی، ترس از ارزيابی منفی، علاقه به رشته، جهتگيری هدفی، عزت نفس و جنسيت است. روش پژوهش همبستگي و جامعۀ آماری، همۀ دانشجويان کارشناسی دانشگاه تهران بوده، و براساس روش نمونهگيری طبقهای نسبی، تعداد 272 دانشجو از دانشکدههای مختلف انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقياس جهتگيري هدفی اليوت و مکگرگور، مقياس کوتاه ترس از ارزيابی منفی ليری، مقياس کمالگرايي چند بعدی فراست، مقياس خودکارآمدی شرر، سياهۀ عزت نفس رزنبرگ، پرسشنامۀ اهمالکاری تحصيلی سولومون و راثبلوم، پرسشنامۀ راهبردهاي انگيزشی پنتريچ و دیگروت و پرسشنامه علاقه به رشته، هدايتی و همکاران بوده و تجزيه و تحليل دادهها با استفاده از روشهای آماری رگرسيون پسرونده و تی مستقل و تحليل واريانس بوده است. يافتهها نشان داد، متغيرهای ترديد در کارها، و ارزشگذاري بيرونی نسبت به اهداف، پيشبينیکنندههای مثبت اهمالکاری و متغبرهای خودکارآمدی، علاقه به رشته، سازماندهی، جهتگيری مهارتمدار گرايشی، و جهتگيری عملکرد مدارگرايشی، پيشبينیکنندههای منفی اهمالکاری تحصيلي دانشجويان هستند.
|