عنوان | اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر استرس و شيوه فرزندپروری والدين |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 15 شماره 3 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 53-45 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری استرس حل مسئله اثربخشی مهارتهای حل مسئله آموزش مهارت حل مسئله اثربخشی آموزش استرس والدین سبک فرزندپروری |
چکیده |
هدف از مطالعه حاضر ارزيابي اثربخشي آموزش مهارت حل مساله بر کاهش استرس هاي والديني و سبک فرزندپروري آنان است. روش پژوهش شبه تجربي با طرح پيش آزمون پس آزمون تک گروهي است. جامعه آماري را والدين دانش آموزان مدارس غيرانتفاعي شهر تهران تشکيل مي دادند که از بين آنها والدين 33 دانش آموز به شيوه در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه ميزان استرس هاي والدين (شکوهي يکتا و پرند، 1386 ب) و روش هاي فرزندپروري (شکوهي يکتا و پرند، 1386) بودند. والدين در کارگاه هاي آموزشي تربيت کودک انديشمند شرکت کردند. والدين در اين کارگاه ها در زمينه استفاده از روش حل مساله براي تغيير فرايند شناختي خود در رويارويي با رفتارهاي چالش برانگيز کودکان و واکنش مناسب نسبت به رفتار کودکان خود آموزش ديدند. کارگاه ها به مدت 10 جلسه دوساعته و يک روز در هفته برگزار مي شدند. از والدين توسط پرسشنامه ها قبل از شروع کارگاه، پيش آزمون و همچنين در پايان دوره آموزشي پس آزمون گرفته شد. نتايج تحليل واريانس چندمتغيري (h2 = 0.55، P < 0.05) نشان داد که آموزش در بهبود 3 مولفه تنبيه و توبيخ، توصيه بدون توضيح و حل مساله تاثير معناداري داشته است. لذا مي توان نتيجه گرفت که از آموزش حل مساله به والدين به عنوان شيوه اي براي بهبود روش هاي تربيتي آنان در تربيت کودکان مي توان استفاده کرد. |
کد مقاله | 18805 |
تعداد بازدید | 450 |
|