عنوان | بررسي تحصيلات و آموزش زنان در كشورهاي پرجمعيت جهان (E9) |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن (مصوب وزارت علوم) سال 1 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 97-85 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تحصیل زنان تحصیلات زنان آموزش زنان کشورهای E9 |
چکیده |
در اين مقاله به مطالعاتي كه يونيسكو از تجزيه و تحليل مقايسه اي نه كشور پرجمعيت جهان موسوم بهE9 يعني (بنگلادش، برزيل، چين، مصر، هند، اندونزي، مكزيک، نيجريه و پاكستان) انجام داده پرداخته شده است. تلاش هاي فزاينده ملي اين كشورها پيرامون مطالعاتي انجام گرفت كه سند رسمي آن توسط ولفانگ فولمن هماهنگ كننده يونسكو ارائه شده بود. در اين سند نقش زنان به عنوان مربيان خانواده، مدرسه، جامعه و در زندگي اداري و اجتماعي در طرح ها و برنامه هاي آموزشي رشد و توسعه در نظر گرفته شده بود. اطلاعات و داده هاي آماري نشان داد به جز نيجريه رشد و پيشرفت اساسي در تحصيل و آموزش زنان، در همه مناطق، در حاشيه شهرها و روستاها ديده مي شود. همچنين بررسي ها نشان مي دهد كه سطوح تحصيلي والدين به ويژه مادران نقش تعيين كننده در موقعيت تحصيلي فرزندان به خصوص دختران و تشويق و آموزش پايه و ادامه تحصيل دختران داشته است. در اجراي آموزش همگاني مستمر و مداوم در كشورهاي E9 زنان و دختران بسيج شدند تا از توانايي ها، خلاقيت ها و مهارت هاي آنان در طرح ها و برنامه هاي آموزشي رشد و توسعه فراگير بهره گيرند. به طور كلي كشورهاي عضو، اين حقيقت را پذيرفتند كه به رغم نگرش هاي منسوخ و بازدارنده و موانع موجود در برخي كشورها، زنان مي بايستي در كانون همه برنامه هاي اصلاحي جامعه قرار گيرند. اين كشورها در برنامه هاي ابتكاري تحصيل و آموزش زنان و دختران داراي مجموعه اي از الگوهاي قابل پيروي براي جهانيان هستند. |
کد مقاله | 18800 |
تعداد بازدید | 407 |
|