عنوان | آينده پژوهي وضعيت آموزش زنان در منطقه خاورميانه با تأكيد بر ايران |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن (مصوب وزارت علوم) سال 1 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1389 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 27-15 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | توسعه جنسیتی ایران کشورهای خاورمیانه آموزش زنان آموزش زنان در خاورمیانه آینده پژوهی آموزش زنان در ایران |
چکیده |
اعتبار و اهميتي که زنان يک جامعه در زمينه هاي مختلف علمي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي دريافت مي کنند از مهمترين مولفه هاي توسعه يافتگي يک کشور محسوب مي شود. آموزش زنان به عنوان يکي از مولفه هاي توسعه اجتماعي همواره مورد ارزيابي قرار گرفته و در برنامه ريزي هاي دورنگرانه کشورها مدنظر قرار مي گيرد. توسعه آموزش زنان يکي از زمينه هاي رقابت ميان کشورهاي مختلف خاورميانه است که جمهوري اسلامي ايران آن را در اهداف توسعه افق 1404خود قرار داده است و رشد آموزش زنان را نسبت به ساير کشورهاي خاورميانه مدنظر دارد. مقاله حاضر حاصل تحقيقي در زمينه وضعيت سنجي آموزش زنان در کشورهاي خاورميانه است. در اين مقاله تلاش شده تا با ارائه روش و مدل گامي در راستاي سنجش وضعيت زنان مدير در منطقه خاورميانه بردارد. در اين تحقيق از روش توصيفي - تحليلي استفاده شده و با استفاده از شيوه نمونه گيري چند مرحله اي و با تعيين جايگاه کنوني کشورها نسبت به يکديگر، جايگاه آنها بر اساس شاخص هاي توسعه جنسيتي و از طريق تکنيک هاي تجزيه و تحليل سري هاي زماني براي سال 2025 محاسبه نمايد. نتيجه بدست آمده نشان مي دهد که جمهوري اسلامي ايران از نظر آموزش زنان در سال 2025 خواهد توانست رتبه سيزدهم از ميان بيست و دو منطقه خاورميانه را به خود اختصاص دهد. |
کد مقاله | 18797 |
تعداد بازدید | 423 |
|