عنوان | تأثير عوامل دروني و بيروني بر بروز رفتارهاي كارآفرينانه زنان |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن (مصوب وزارت علوم) سال 2 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 22-9 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کارآفرینی زنان عوامل محیطی عوامل درونی عوامل بیرونی |
چکیده |
کارآفريني زنان از مباحثي است که به منظور حل معضل بيکاري زنان در ده هاي اخير مورد توجه دولت مردان و مسوولان کشور قرار گرفته است. اگرچه در گذشته بين عوامل موثر بر کارآفريني زنان و مردان تفاوتي قائل نبودند ولي با توجه به تفاوت هاي شخصيتي و شناختي بين زنان و مردان، محققان به تدريج بين عوامل موثر بر کارآفريني زنان و مردان تفاوت قائل شدند. با توجه به اين که صنعت پوشاک يزد يکي از قديمي ترين صنايعي است که زنان توانايي خود را در آن به نمايش گذاشته اند، در اين مقاله بر آنيم که عوامل دروني و بيروني موثر بر فعاليت هاي کارآفرينانه زنان را شناسايي کرده و ارتباط آن ها با يکديگر و همچنين تاثيرگذاري اين عوامل را مورد مطالعه قرار دهيم. بدين منظور از پرسشنامه محقق ساخته حاوي 55 سوال استفاده شده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامي زناني است که در صنعت پوشاک يزد مبادرت به اقدامات کارآفرينانه کرده اند. به منظور آزمون فرضيات پژوهش از تحليل رگرسيون سلسله مراتبي استفاده شده است. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که ويژگي هاي شخصيتي، شناختي و الگوي نقش که جزء عوامل دروني هستند ارتباط خطي مستقيمي با بروز رفتارهاي کارآفرينانه زنان دارند. همچنين عوامل بيروني شامل مولفه هاي سازماني و فرهنگ اجتماعي ارتباط خطي مستقيم ولي مولفه هاي محيطي شامل سطح دسترسي به منابع و سطح پويايي محيطي ارتباط غيرخطي از نوع درجه دوم با بروز رفتارهاي کارآفرينانه زنان دارند. نکته قابل توجه نقش تعديل گرانه اي است که سطح پويايي محيطي و سطح دسترسي به منابع بر روابط ديگر متغيرها با کارآفريني زنان نشان دادند. |
کد مقاله | 18774 |
تعداد بازدید | 511 |
|