عنوان
|
تبيين جامعهشناختي تأثير تصاوير رسانهاي بر تصوير بدن و عزت نفس با تأکيد بر نقش خودطرحواره ظاهر (مطالعه موردي: دانشجويان دختر خوابگاه دانشگاه اصفهان) |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
فروغ کاظمی - مسعود کیانپور - وحید قاسمی |
مشخصات نشریه
|
جامعهشناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 25 شماره 4 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1393 |
محدوده صفحات
|
111-91 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر تصویر بدنی جامعهشناختی دانشگاه اصفهان تبیین جامعهشناختی تأثیر رسانه بر تصویر بدن عزت نفس تصاویر رسانهای خودطرحواره ظاهر متغیر تعدیل کننده
|
چکیده
|
دنياي امروز كه با نام «عصر ارتباطات» شناخته ميشود؛ دنيايي است كه رسانه در تمام ابعاد و وجوه زندگي انسانها به شكل ناگزيري رسوخ يافته است. ماهواره كه يكي از پيشرفتهترين رسانههاي بصري تلقي ميشود، در طي چند سال اخير به صورت فراگيري در دسترس عموم مردم قرارگرفته و ارزشها و ذائقه خانوادههاي ايراني را دگرگون كرده است. بدن از جمله موضوع هايي است كه به وسيله برنامههاي ماهوارهاي در كانون توجه افراد؛ بخصوص زنان و دختران قرار گرفته است. برنامهها و تبليغات ماهوارهاي و تصاويري كه در آنها به نمايش در ميآيد، ميتواند نگرش افراد را درباره بدن خود تغيير دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسي اثرهاي اين تصاوير- كه نشان دهنده زيبايي ايدهآل هستند-تصوير بدن و عزت نفس دختران صورت پذيرفت؛ در عين حال،در اين پژوهش به متغير جديدي به نام خودطرحواره ظاهر توجه و نقش آن به عنوان متغير تعديلكننده در فرآيند اثرگذاري تصاوير رسانهاي بر تصوير بدن و عزت نفس بررسي گرديد. اين پژوهش كه به روش آزمايش ميداني و در فضاي خوابگاههاي دانشجويي انجام پذيرفت؛ دو گروه 20 نفره از دانشجويان دختر خوابگاهي را به صورت تصادفي به عنوان گروه كنترل و آزمايش آزمون نمود. نتايج پژوهش پس از يك دوره 1 ماهه آزمايش نشان داد كه بين مشاهده تصاوير رسانهاي و پايين آمدن نمره تصوير بدني و خود طرحواره ظاهر رابطه معنادار وجود دارد، ميان نمره تصوير بدني و نمره خودطرحواره ظاهر رابطه معكوس و معنادار وجود دارد، خودطرحواره ظاهر در فرايند اثرگذاري تصاوير رسانهاي بر تصوير بدن اثر تعديل كنندگي دارد و عزت نفس به عنوان سازهاي كه ارزيابي كننده ارزشمندي و توانمندي فرد است، در اين فرآيند دستخوش تغيير نميگردد.
|