• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبيين جامعه­‌شناختي تأثير تصاوير رسانه‌­اي بر تصوير بدن و عزت نفس با تأکيد بر نقش خودطرحواره ظاهر (مطالعه موردي: دانشجويان دختر خوابگاه دانشگاه اصفهان)
تعداد صفحات 21
نویسنده فروغ کاظمی - مسعود کیان‌پور - وحید قاسمی
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 25 شماره 4 پیاپی 56
تاریخ انتشار زمستان - 1393
محدوده صفحات 111-91
زبان فارسی
کلید واژه دانشجویان دختر  تصویر بدنی  جامعه‌شناختی  دانشگاه اصفهان  تبیین جامعه‌شناختی  تأثیر رسانه بر تصویر بدن  عزت نفس  تصاویر رسانه‌ای  خودطرحواره ظاهر  متغیر تعدیل‌ کننده  
چکیده دنياي امروز كه با نام­ «عصر ارتباطات» شناخته مي­شود؛ دنيايي است كه رسانه در تمام ابعاد و وجوه زندگي انسان­ها به شكل ناگزيري رسوخ يافته است. ماهواره كه يكي از پيشرفته­ترين رسانه­هاي بصري تلقي مي­شود، در طي چند سال اخير به صورت فراگيري در دسترس عموم مردم قرارگرفته و ارزش­ها و ذائقه خانواده­هاي ايراني را دگرگون كرده است. بدن از جمله موضوع هايي است كه به وسيله برنامه­هاي ماهواره­اي در كانون توجه افراد؛ بخصوص زنان و دختران قرار گرفته است. برنامه­ها و تبليغات ماهواره­اي و تصاويري كه در آنها به نمايش در مي­آيد، مي­تواند نگرش افراد را درباره بدن خود تغيير دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسي اثرهاي اين تصاوير- كه نشان دهنده زيبايي ايده­آل هستند-تصوير بدن و عزت نفس دختران صورت پذيرفت؛ در عين حال،در اين پژوهش به متغير جديدي به نام خودطرحواره ظاهر توجه و نقش آن به عنوان متغير تعديل­كننده در فرآيند اثرگذاري تصاوير رسانه­اي بر تصوير بدن و عزت نفس بررسي گرديد. اين پژوهش كه به روش آزمايش ميداني و در فضاي خوابگاه­هاي دانشجويي انجام پذيرفت؛ دو گروه 20 نفره از دانشجويان دختر خوابگاهي را به صورت تصادفي به عنوان گروه كنترل و آزمايش آزمون نمود. نتايج پژوهش پس از يك دوره 1 ماهه آزمايش نشان داد كه بين مشاهده تصاوير رسانه­اي و پايين آمدن نمره تصوير بدني و خود طرحواره ظاهر رابطه معنادار وجود دارد، ميان نمره تصوير بدني و نمره خودطرحواره ظاهر رابطه معكوس و معنادار وجود دارد، خودطرحواره ظاهر در فرايند اثرگذاري تصاوير رسانه­اي بر تصوير بدن اثر تعديل كنندگي دارد و عزت نفس به عنوان سازه­اي كه ارزيابي­ كننده ارزشمندي و توانمندي فرد است، در اين فرآيند دستخوش تغيير نمي­گردد.

کد مقاله 18685
تعداد بازدید 525

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397