عنوان | نقش آموزش ابراز وجود بر افزايش ابراز وجود و بلوغ اجتماعي دانشآموزان دختر پايه اول دبيرستان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 8 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 176-161 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر ابراز وجود بلوغ اجتماعی آموزش ابراز وجود نوجوانی دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر بلوغ اجتماعی و ابراز وجود دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان انجام شد.\r\nپرسشنامه خود ـ گزارشی ابراز وجود (هرزبرگر، شان و کتز، 1984) بر روی 211 دانشآموز پایه اول دبیرستان اجرا شد. 30 نفر از افرادی که بر پایه نمرههای این آزمون پایینتر از میانه قرار داشتند به عنوان گروه هدف انتخاب و بر حسب انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. برنامه آموزش ابراز وجود به عنوان عملی مداخلهای برای 15 نفر از گروه آزمایشی طی ده جلسه نود دقیقهای اجرا شد. به منظور سنجش بلوغ اجتماعی از مقیاس بلوغ اجتماعی رائو (رائو، 1973) در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. دادههای به دست آمده از طریق آزمون نمرات افزوده و t گروههای زوجی مورد بررسی قرار گرفت\r\nنتایج، تفاوت معناداری را بین نمره ابراز وجود و بلوغ اجتماعی پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش نشان داد.\r\nیافتههای این پژوهش بیانگر آن است که آموزش ابراز وجود، موجب افزایش ابراز وجود و بلوغ اجتماعی دانشآموزان میشود و الگوهای مداخلهای ابراز وجود، قابلیت تغییر رفتار در سطوح مختلف از جمله دبیرستانهای دخترانه را دارد. |
کد مقاله | 18648 |
تعداد بازدید | 699 |
|