عنوان | نقش جنسيت در هوش سازماني مديران مدارس متوسطه شهر يزد |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 8 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 94-63 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدیران زن نقش جنسیت یزد (شهرستان) مدارس متوسطه مدیران مرد مدیران مدارس هوش سازمانی |
چکیده |
هدف از انجام این پژوهش، بررسی مقایسهای میزان هوش سازمانی مدیران در مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه استان یزد به تفکیک جنسیت است. روش تحقیق، از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا علّی ـ مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دبیران مدارس دوره متوسطه استان یزد، در سال تحصیلی 91ـ1390 بودند که از میان آنها 285 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه هوش سازمانی بود که پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ 0/97 تعیین شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و...) آمار استنباطی (آزمون t برای مقایسه میانگینهای مستقل) استفاده شد. یافتهها نشان داد که از دیدگاه دبیران تفاوت معناداری میان هوش سازمانی کل مدیران مدارس دوره متوسطه استان یزد به تفکیک جنسیت وجود ندارد و با تعمیم نتایج این پژوهش در مورد هوش سازمانی مدیران زن و مدیران مرد سازمانهای موجود در جامعه و با توجه به اهمیت روزافزون مدیریت منابع انسانی و نقش تعیینکننده آن در انتخاب و انتصاب نیروی کار سازمانها میتوان گفت که پرسنل کارگزینی سازمانها، بایستی اصل شایستهگزینی را سرلوحه برنامههای استخدامی خود قرار دهند و شایستهترین افراد را بدون در نظر گرفت جنسیت آنها، به منظور مدیریت سازمانها برگزینند. |
کد مقاله | 18644 |
تعداد بازدید | 486 |
|