عنوان | تجربه اولين قاعدگی (Menarche) در دختران دانشآموز |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 1 شماره 2 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 91-81 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر قاعدگی تجربه منارک دانشآموزان دختر دبیرستانی قاعدگی دختران تحلیل محتوای کیفی menarche |
چکیده |
مقدمه: اولين قاعدگی يا منارک (Menarche) رخداد مهمی در زندگی فرد محسوب م يشود و اگر چه فرايندی طبيعی است، اما گاهی اوقات همراه با تغييرات و ناراحتی های جسمی و چالش های بهداشتی همراه می باشد که در نهايت می تواند موجب اثرات مخرب روحی، جسمی و حتی اجتماعی شود. بنابراين اين پژوهش با هدف، تبيين تجربه دختران دانش آموز از اولين قاعدگی انجام شد.\r\n روش: مطالعه کيفی حاضر بر روی 17 دانش آموز دختر دبيرستانی به صورت هدفمند صورت گرفت. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نيمه ساختار يافته و روش گروه متمرکز استفاده شد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از تحليل محتوای کيفی به روش Graneheim and Lundman انجام گرديد.\r\nيافته ها: يافته های اين بررسی 5 درون مايه اصلی شامل آمادگی ناکافی، وجود احساسات متناقض، وجود مشکلات متعدد، حمايت و ايجاد واقعه مهم و شخصی را ارايه می دهد.\r\nنتيجه گيری: نتايج اين بررسی می تواند سرفصل هايی را برای آموزش به دختران و در درجه بعد مادران و مربيان در جهت شناخت بهتر تجربيات، خواسته ها و نگرانی های دختران دانش آموز فراهم آورد. |
کد مقاله | 18602 |
تعداد بازدید | 464 |
|