عنوان
|
بررسي تأثير آموزش رفتارهاي خودمراقبتي مبتني بر الگوي توانمندسازي خانواده محور در ديابت نوع II |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
طاهره قطبی - سیدباقر سادات مداح - اصغر دالوندی - نرگس ارسلانی - مرجان فرضي |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پرستاری و مامایی - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی - علمی پژوهشی پیاپی 83 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
50-43 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دیابت تأثیر آموزش دیابت نوع 2 خودمراقبتی الگوی توانمندسازی خانواده محور
|
چکیده
|
زمينه و هدف: بيماري ديابت نوع دو با انجام رفتارهاي خودمراقبتي قابل كنترل است.اما اغلب مبتلايان در اجراي آن كوتاهي ميكنند. باتوجه به نقش و تاثير خانواده در اجراواستمرار رفتارهاي خود مراقبتي، اين مطالعه با هدف تعيين تاثير آموزش مبتني بر الگوي توانمندسازي خانواده محور بر رفتارهاي خودمراقبتي در بيماران مبتلا به ديابت نوع دو انجام گرفت.\r\nمواد و روش ها: در قالب يك پژوهش نيمه تجربي 40 بيمار بصورت تصادفي به دو گروه مداخله و شاهد تقسيم شدند آموزش رفتارهاي خودمراقبتي در محل سكونت و با حضور خانواده درگروه مداخله انجام شد. سپس رفتارهاي خودمراقبتي در چهار حيطه تغذيه، فعاليت جسمي و ورزش، دارو و كنترل عوارض و مراقبت از پا با استفاده از پرسشنامه داراي روايي و پايايي سنجش رفتارهاي خودمراقبتي، قبل و بعد از اجراي آموزش، اندازه گيري شده و نمرات توسط نرم افزار spss16 مورد مقايسه و تجزيه و تحليل قرار گرفت.\r\nيافته ها: دو گروه مداخله و شاهد قبل از آموزش، تفاوت معناداري از نظر سطح رفتارهاي خو دمراقبتي نداشتند. بعد ازآموزش در گروه مداخله، نمره كل رفتارهاي خود مراقبتي و نمره حيطه هاي آن افزايش يافت كه اين تفاوت از نظر آماري معنادار بود.\r\nنتيجه گيري: آموزش رفتارهاي خودمراقبتي مبتني بر الگوي توانمندسازي خانواده محور، موجب ارتقاء خود مراقبتي در مبتلايان به ديابت نوع دو مي شود. نتايج اين مطالعه ميتواند در ساير بيماريهاي مزمن و در حيطه هاي مختلف مراقبتهاي پرستاري جهت آموزش و توانمند سازي بيمار و خانواده مورد استفاده قرار گيرد.
|