عنوان
|
بررسي آگاهي، نگرش و عملكرد تغذيهاي دانشآموزان دختر مدارس راهنمايي در دو منطقه از ايران |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
مهری دلوریان زاده - احمد خسروی - نسرین رضویان زاده - ناهید بلبل حقیقی - مریم عباسیان - نزهت تقوی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی - دانشگاه علوم پزشکی شاهرود - علمی پژوهشی شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
26-19 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش دانشآموزان دختر آگاهی آگاهی و نگرش دختران مقطع راهنمایی نگرش دانشآموزان دختر دانشآموزان دوره راهنمایی عملکرد تغذیهای
|
چکیده
|
مقدمه: دختران نوجوان مادران آينده هستند و مفاهيم تغذيه اي آموخته شده به وسيله آن ها به دوران بزرگسالي منتقل مي شود و نقش مهمي در سلامتي خانواده و كودكان دارد. اين مطالعه با هدف ارزيابي آگاهي، نگرش و عملكرد تغذيه اي دختران دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي در دو منطقه از ايران انجام شده است. \r\nمواد و روش ها: در اين مطالعه توصيفي تعداد 587 دانش آموز دختر در محدوه سني 11 تا 16 سال در دو شهر شاهرود و ملاير در سال 1388 با روش نمونه گيري ساده تصادفي انتخاب و مورد بررسي قرار گرفتند. به منظور ارزيابي آگاهي، نگرش و عملكرد تغذيه اي افراد از پرسش نامه اي استفاده شد كه حاوي اطلاعات دموگرافيك، آگاهي، نگرش و عملكرد تغذيه اي براي نمونه ها بود. برآورد ميزان آگاهي، نگرش و عملكرد بدين نحو بود كه افرادي كه امتيازشان بيش تر از 75% حداكثر امتياز بود، به عنوان خوب و مطلوب و افرادي كه امتيازشان در محدوده ي 50-75% حداكثر امتياز قرار داشتند و افرادي كه كم تر از 50% حداكثر امتياز را كسب كرده بودند، به عنوان ضعيف در نظر گرفته شدند.\r\nنتايج: در مجموع در دو شهر اكثريت افراد داراي آگاهي متوسط (5/59%)، نگرش خوب (2/55%) و عملكرد متوسط (5/55%) بودند. \r\nنتيجه گيري: نتايج نشان دادكه نوجوانان دختر از آگاهي و عملكرد متوسط برخوردار هستند و با توجه به اينكه عملكرد تغذيه اي مطابق نگرش آن ها نيست، ضرورت مداخلات تغذيه اي مداوم را در نوجوانان آشكار مي سازد.
|