عنوان
|
اثربخشي نظريه انتخاب به شيوه گروهي بر افزايش تمايزيافتگي و صميميت دانشجويان متأهل |
تعداد صفحات
|
5 |
نویسنده
|
منیره شریعت زاده - مصطفی تبریزی - قدسی احقر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی - دانشگاه علوم پزشکی شاهرود - علمی پژوهشی شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
93-89 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان متأهل اثربخشی تمایزیافتگی صمیمیت زناشویی آموزش گروهی صمیمیت زوجین نظریه انتخاب صمیمیت آموزش
|
چکیده
|
مقدمه: ازدواج و انتخاب همسر يكي از مهمترين رويدادهاي زندگي انسان محسوب مي شود كه نه تنها بر سلامت جسمي بلكه بر سلامت رواني فرد نيز تاثير مي گذارد و به طور قطع هر مشكلي براي خانواده اتفاق بيافتد؛ ضرر آن متوجه كل ساختار و نظام ارزشي، فرهنگي جامعه خواهد بود. متاسفانه زوج هاي جوان وقت و انرژي خاصي صرف آماده شدن براي ورود به اين رابطه نمي كنند و در همان سال هاي اوليه زندگي، تعارضات قابل توجهي را تجربه مي كنند. هدف مطالعه حاضر بررسي اثربخشي آموزش نظريه انتخاب بر افزايش تمايز يافتگي و صميميت زوجين مي باشد. \r\nمواد و روش ها: در اين مطالعه مداخله اي 30 زوج (60 نفر) از دانشجويان متاهل انتخاب و به صورت تصادفي به دو گروه مداخله (15 زوج) و شاهد (15 زوج) تقسيم شدند. قبل از مداخله و بعد از آن پرسشنامه خود متمايزسازي (DSI) و رضايت زناشويي (MIQ) توسط دانشجويان تكميل گرديد. گروه شاهد هيچ آموزشي دريافت نكردند. مداخله شامل 10 جلسه آموزش نظريه انتخاب بود. \r\nنتايج: يافته ها نشان داد كه آموزش نظريه انتخاب به شيوه گروهي بر افزايش تمايزيافتگي دانشجويان متاهل موثر است، به طوري كه ميانگين نمرات خود متمايزسازي در گروه مداخله از 2/19 ± 2/170 به 1/10 ± 8/191 افزايش يافته است. همچنين تاثير مداخله بر افزايش صميميت زناشويي بين زوجين معنادار نبود.\r\nنتيجه گيري: يافته هاي اين پژوهش سودمندي آموزش نظريه انتخاب را در افزايش تمايزيافتگي تاييد مي كند لذا با توجه به تغييرات و تحولات فرهنگي، اجتماعي و نياز روز افزون جوانان در آستانه ازدواج پيشنهاد مي شود در مراكز آموزشي و دانشگاهي، آموزش اين مهارت ها مورد توجه قرار گيرد.
|