عنوان
|
بررسي تأثير آموزش بهداشت بارداري بر آگاهي و نگرش دختران در شرف ازدواج در شهرستان بويراحمد |
تعداد صفحات
|
6 |
نویسنده
|
فریبا محامد - مریم عمیدی مظاهری - کامبیز کریم زاده شیرازی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات نظام سلامت - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان - علمی پژوهشی سال 8 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
خرداد و تیر - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
181-176 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش آگاهی آگاهی و نگرش تأثیر آموزش بحث گروهی بویراحمد (شهرستان) مشاوره پیش از ازدواج بهداشت بارداری زنان در آستانه ازدواج
|
چکیده
|
مقدمه: سالانه در جهان نزديك به 529000 زن به دنبال عوارض بارداري و زايمان جان خود را از دست مي دهند. آموزش دختران قبل از ازدواج مي تواند نقش موثري در ارتقاي بهداشت دوران بارداري ايفا نمايد. انتخاب شيوه آموزشي مناسب به سودمندي بيشتر آموزش مي انجامد. اين مطالعه به بررسي اثر آموزش بهداشت بارداري به شيوه بحث گروهي بر آگاهي و نگرش دختران در شرف ازدواج در شهرستان بوير احمد پرداخته است.\r\nروش ها: اين پژوهش نيمه تجربي در شهرستان ياسوج در سال 1389 انجام شد. از بين شركت كنندگان در برنامه مشاوره قبل از ازدواج، طي يك سال تعداد 577 نفر به روش نمونه گيري در دسترس مستمر انتخاب شدند. اطلاعات پيش آزمون با پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات جمعيت شناختي (سن، تحصيلات و شغل)، 10 سوال آگاهي و 10 سوال نگرشي در زمينه بهداشت بارداري جمع آوري شد. سپس مداخله آموزشي طي دو جلسه، هر هفته يك جلسه يك و نيم ساعته به شيوه بحث گروهي و پرسش و پاسخ توسط دانشجويان بهداشت خانواده اجرا گرديد. يك ماه بعد از مداخله دوباره اطلاعات جمع آوري شد و با قبل از آموزش مقايسه گرديد.\r\nيافته ها: ميانگين سن دختران در شرف ازدواج 5/4 ± 1/22 به دست آمد. 3/84 درصد از دختران خانه دار و 7/15 درصد شاغل بودند. ميانگين نمرات آگاهي و نگرش دختران داراي تحصيلات دانشگاهي به طور معني داري بيشتر از سايرين بود. بعد از آموزش ميانگين نمرات آگاهي و نگرش دختران به طور معني داري افزايش يافته بود (001/0 ≤ P).\r\nنتيجه گيري: آموزش به شيوه بحث گروهي و پرسش و پاسخ باعث افزايش معني دار سطح آگاهي و نگرش دختران شده بود. با توجه به اهميت و لزوم آموزش بهداشت بارداري، پيشنهاد مي گردد جهت استفاده بهتر از اين فرصت آموزشي از بحث گروهي و پرسش و پاسخ و جلب مشاركت فعال دختران استفاده گردد.
|