عنوان
|
اثربخشي شيوههاي فرزندپروري بر خودكارآمدي و سلامت روان دانشجويان علوم انساني دانشگاه پيام نور و آزاد نيشابور |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
حسن توزنده جانی - جهانشیر توکلی زاده - زهرا لگزیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه افق دانش - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
64-56 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجو خودکارآمدی سلامت روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور نیشابور (شهرستان) سبک فرزندپروری
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت تربيت در خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
زمينه و هدف: شيوه هاي فرزندپروري به عنوان يكي از وظايف اساسي والدين نقش مهمي در دوره هاي بعدي زندگي فرزندان دارد. اين تحقيق با هدف تعيين اثربخشي شيوه هاي فرزندپروري بر خودكارآمدي و سلامت رواني دانشجويان علوم انساني دانشگاه پيام نور و دانشگاه آزاد اسلامي نيشابور در سال تحصيلي 88-1387 انجام گرفته است. \r\nروش تحقيق: اين پژوهش توصيفي- تحليلي بر روي 210 دانشجو (105 دختر و 105 پسر) از بين 3757 دانشجوي رشته هاي علوم انساني كه به شيوه ي نمونه گيري طبقه اي تصادفي دو مرحله اي انتخاب شدند انجام گرفت. نمونه ي پژوهش با سه پرسشنامه ي شيوه هاي فرزندپروري( تكميل شده توسط والدين)، خودكارآمدي و سلامت عمومي آزمون شدند و داده هاي تحقيق با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تحليل واريانس يك عاملي و دو عاملي ( F ) و آزمون تعقيبي توكي تجزيه و تحليل شد. \r\nيافته : نتايج تحقيق نشان داد شيوه هاي فرزندپروري والدين بر خودكارآمدي دانشجويان تاثير معني داري داشته\r\n(0/0064 = p ) و در اين ميان شيوه ي فرزندپروري مقتدرانه نسبت به شيوه ي سهل گيرانه (0/001 = p ) و شيوه ي مستبدانه (0/01 = p ) بر افزايش خودكارآمدي تاثير معني داري داشته است . همچنين شيوه هاي فرزندپروري بر سلامت روان نيز تاثير معني داري داشت ( 0/027 = p ) و تاثير شيوه هاي فرزندپروري بر سلامت رواني متفاوت بوده است. به طوري كه شيوه ي فرزندپروري مقتدرانه نسبت به شيوه ي مستبدانه (0/0078 = p ) و شيوه ي سهل گيرانه نسبت به شيوه ي مستبدانه (0/018 = p ) بر سلامت روان دانشجويان تاثير معني داري گذاشته است. \r\nنتيجه گيري: با توجه به تاثير شيوه هاي فرزندپروري بر خودكارآمدي و سلامت رواني كه اهميت ويژه اي در دانشجويان دارد، آموزش اين شيوه ها براي والدين در سطوح مختلف توصيه مي شود.
|