عنوان
|
بررسی ميزان تأثير بکارگيری الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پيشگيری و کنترل کننده بهداشت دوران بلوغ در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اردکان |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
سعید مظلومی محمودآباد - سعیده نوروزی - علی نوروزی - اقدس حاجیزاده - اعظم زارع |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه طلوع بهداشت یزد سال 12 شماره 1 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
66-56 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بلوغ دانشآموزان دختر بلوغ دختران مدل اعتقاد بهداشتی دانشآموزان دختر دبیرستانی بهداشت بلوغ اردکان (شهرستان) رفتارهای پیشگیری رفتارهای کنترل کننده
|
موضوع
|
بلوغ بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت
|
چکیده
|
مقدمه: بلوغ فرايند رشدی مهم و مرحله ای از زندگی می باشد. دختران نيازهای مراقبتی بهداشتی متعددی دارند و بايد در مورد موضوعات خاص خودشان مورد توجه قرار گيرند. بهداشت بلوغ منجر به حفظ و ارتقاء سلامت روانی، جسمی و عاطفی فرد می شود. اين مطالعه با هدف بررسی بکارگيری الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پيشگيری و کنترل کننده ی بهداشت بلوغ در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اردکان انجام شد.\r\nروش بررسی: اين مطالعه بصورت کارآزمايی بالينی تصادفی از نوع مداخله ای و غير مداخله ای انجام پذيرفت. جامعه مورد بررسی، دانش آموزان مقطع اول متوسطه شهرستان اردکان و نمونه گيری به صورت تصادفی خوشه ای بود. تعداد نمونه با توجه به نتايج مطالعات مشابه 120 نفر تخمين زده شد. داده ها به وسيله پرسشنامه پيش ساخته جمع آوری گرديد برای اندازه گيری اعتبار پرسشنامه از روش اعتبار محتوی و پايايی از طريق آزمون مجدد استفاده شد و داده ها توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از شاخص های مرکزی و پراکندگی، تی زوجی، تی مستقل، کای اسکوئر، ضريب همبستگی اسپيرمن و آناليز واريانس تجزيه و تحليل شد.\r\nيافته ها: بعد از مداخله، ميانگين نمره آگاهی، سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتار در گروه مداخله و غير مداخله تفاوت معنی دار آماری داشت، ولی در ميانگين نمره راهنمای عمل، اختلاف معنی دار مشاهده نشد. بين ميانگين نمره آگاهی، سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتار قبل و بعد از مداخله آموزشی در گروه شاهد اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (0/00 = p)، اما بين ميانگين نمره حساسيت درک شده، راهنمايی برای عمل، اختلاف معنی دار مشاهده نشد. همچنين بين ميانگين نمره آگاهی، سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتار قبل و بعد از مداخله آموزشی در گروه مورد اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد (0/00 = p)،\r\nبحث و نتيجه گيری : يافته های اين بررسی تاثير و کارايی مدل اعتقاد بهداشتی را در اتخاذ رفتارهای پيشگيری و کنترل کننده در دختران سنين بلوغ، درباره بهداشت اين دوران راتاييد می کند.
|