عنوان
|
تأثير آموزش خانواده در كاهش مشكلات رفتاري كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي (ADHD) |
تعداد صفحات
|
5 |
نویسنده
|
مهناز کنگرلو - فرح لطفی کاشانی - شهرام وزیری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران شماره 3 پیاپی 69 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
220-216 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رفتار کودکان آموزش خانواده مشکلات رفتاری کودکان اختلال بیش فعالی کم توجهی آموزش والدین اختلالات رفتاری
|
چکیده
|
سابقه و هدف: اختلال بيش فعالي و كمبود توجه (ADHD) از شايع ترين اختلال هاي رفتاري در دوران كودكي است. به دليل تنوع مشكلات كودكان بيش فعال، شيوه هاي درماني متفاوتي نظير دارودرماني و رفتاردرماني براي درمان اين كودكان به كار رفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسي اثر آموزش والدين در كاهش مشكلات كودكان مبتلا به اين نوع اختلال مي باشد. \r\nروش بررسي: تحقيق حاضر با استفاده از روش آزمايشي (طرح پيش آزمون-پس آزمون) و روش نمونه گيري دردسترس صورت پذيرفت. 32 نفر از والدين دانش آموزان پسر مبتلا به بيش فعالي در چهار دبستان پسرانه منطقه چهار دراين تحقيق شركت كردند كه 18 نفر از والدين به طور تصادفي در گروه آزمايش قرار گرفتند و در ده جلسه دو ساعته آموزشي حضور يافتند و 14 نفر ديگر در گروه كنترل قرار گرفتند كه جلسات آموزشي براي آنان برگزار نشد. آزمون با استفاده از پرسشنامه راتر (1967) در پيش و پس ازپايان جلسات در هر دوگروه انجام شد. سپس داده ها به كمك آماره هاي توصيفي و با استفاده از تحليل كوواريانس تحليل شدند. \r\nيافته ها: ميانگين پرخاشگري در كودكان قبل از آموزش والدين 7/61 و پس از آموزش به 6/32 رسيد، ولي در كودكاني كه والدين آنان آموزشي دريافت نكردند كاهش مشكلات رفتاري ديده نشد. به عبارتي، در گروه آزمايشي كاهش قابل توجهي در خصوص مشكلات رفتاري كودكان مبتلا به بيش فعالي، نسبت به گروه كنترل، ديده شد (0/001 > P). \r\nنتيجه گيري: اين مطالعه نشان داد كه آموزش اصول رفتاري به والدين، در كاهش رفتارهاي ايذايي كودكان مبتلا به بيش فعالي مي تواند موثر واقع شود.
|