عنوان | معيار فرديت جنين |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه طب و تزكیه شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 77-71 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حقوق جنین انسان فردیت نفس رویان حیات |
موضوع | سقط جنين / جنين |
چکیده |
مقدمه: یکی از سؤالات مطرح در رابطه با جنین و درمانهای ناباروری سؤال از فردیت جنین و معیار انسان بودن آن است. تنقیح این موضوع، علاوه بر تعیین حکم سقط جنین و دیه مترتب بر آن، در خصوص انتخاب جنین (Selection) نیز راهگشا خواهد بود. جنین مراحل مختلفی چون زیگوت، مورولا، پیش رویان، رویان و... را پشت سر میگذارد، لذا لازم است تعیین شود که در کدام مرحله از مراحل فوق، میتوان آن را فردی از افراد انسان محسوب و احکام انسانها را بر آن مترتب کرد؟ تا قبل از آن مرحله، حفظ جنین و احترام آن لازم است یا نه؟\r\nمواد و روش تحقیق: این پژوهش به صورت کتابخانهای و تلحیلی صورت پذیرفته است. ابتدا معیارهای فردیت از منظر دانشمندان غرب مطرح، سپس از دیدگاه اسلام ـ فقه و حکمت ـ بررسی شده است.\r\nبحث و یافتهها: دانشمندان غرب برای فردیت جنین معیارهای متفاوتی ـ چون لقاح، تشکیل جفت، فعالیت امواج مغزی، پایائی جنین و جدایی از مادر ـ مطرح کردهاند. تفاوت این معیارها، نشان از نبودن مبانی مورد قبول و معیاری مناسب در شناخت و معرفی مراحل وجودی انسان است. حکمت متعالیه ضمن تنقیح مبانی مورد نیاز برای معرفی انسان، مراحل مختلفی را که یک موجود برای انسان شدن پشت سر میگذارد، تبیین نموده است. انسان مراتب مختلف وجودی ـ چون صورت معدنی، حیات گیاهی، حیات حیوانی ـ را طی میکند تا انسان بالفعل شکل بگیرد. فقهای شیعه همگامن با مبانی مطرح در حکمت متعالیه، دیه سقط جنین را در مراتب مختلف وجودی انسان تبیین نمودهاند که بر طبق آن میتوان به پاسخ سؤال این پژوهش پی برد.\r\nنتایج: حفظ حرمت جنین و جلوگیری از سقطهای بیمورد از یک سو و فاقد ویژگیهای انسان بودن جنین از سوی دیگر باعث شده که دانشمندان آرای غیرقابل جمعی در خصوص معیار فردیت ارائه کنند. این مشکل در اسلام بوجود نیامده، چرا که فقه غنی آن از ابتدا معیاری دقیق ارائه کرده است. مقایسه بین جواب فقها و حکمت متعالیه بر هماهنگی این مکتب با فقه شیعه، صحه میگذارد. فقه در جواب به این سؤال به فلسفه نیاز ندارد و خود پاسخگوست، اما جوابی را که با روش خود بیان میکند، با جواب فلسفه ملاصدرا ـ با روشی دیگر ـ کاملا هماهنگ است. برخلاف دانشمندان غرب که برای پاسخ به فرد بودن جنین دست به دامن فلسفه شدهاند و فلسفه آنها نیز از بیان جواب متقن عاجز بوده است. |
کد مقاله | 18077 |
تعداد بازدید | 818 |
|