ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش والدين، همسالان، محيط آموزشی و رسانه‌ها در رشد هویت ملی نوجوانان و جوانان شهر تهران
تعداد صفحات 30
نویسنده مریم حسینی انجدانی - زهرا درویزه - زهره خسروی - مه سیما پورشهریاری
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات روان‌شناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 2 پیاپی 38
تاریخ انتشار تابستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 118-89
زبان فارسی
کلید واژه جوانان  والدین  رسانه  نقش والدین  نوجوانان  نوجوانان تهرانی  هویت ملی  تهران  محیط آموزشی  خانواده  گروه همسالان  ابعاد هویت ملی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف مطالعه رشد ابعاد هويّت ملّی و معرفی جنبه رفتاری آن به‌عنوان بعدی جديد و مقايسه روند تحولی اين ابعاد و همچنين سنجش نقش والدين، همسالان، محيط آموزشی و رسانه‌ها در پيش‌بينی هويّت ملّی در اوايل و اواخر نوجوانی و اوايل جوانی بود. در اين پژوهش که به شيوه پيمايشی انجام شد 700 نفر دانش‌آموز مقطع راهنمايی و دبيرستان و دانشجوی کارشناسی شهر تهران شامل 358 پسر و 342 دختر، به‌ شکل خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های محقق ساخته هويّت ملّی، شناخت آثار و علائم ملّی و نقش خانواده، دوستان، محيط آموزشی و رسانه‌ها در رشد هويّت ملّی استفاده شد. نتايج نشان داد که هويّت ملّی دارای سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری است. رشد هويّت ملّی از اوايل نوجوانی تا اوايل جوانی، روندی کاهشی، اما شناخت علائم و نمادهای ملّی روندی افزايشی را نشان داد. خانواده،استفاده از راديو و تلويزيون، همسالان، ماهواره و کتب و مجلات غيردرسی پيش‌بينی‌کننده هويّت ملّی و شناخت نمادها و علائم ملّی بوده‌اند.

کد مقاله 18070
تعداد بازدید 455

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397