عنوان | نقش والدين، همسالان، محيط آموزشی و رسانهها در رشد هویت ملی نوجوانان و جوانان شهر تهران |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 2 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 118-89 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جوانان والدین رسانه نقش والدین نوجوانان نوجوانان تهرانی هویت ملی تهران محیط آموزشی خانواده گروه همسالان ابعاد هویت ملی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رشد ابعاد هويّت ملّی و معرفی جنبه رفتاری آن بهعنوان بعدی جديد و مقايسه روند تحولی اين ابعاد و همچنين سنجش نقش والدين، همسالان، محيط آموزشی و رسانهها در پيشبينی هويّت ملّی در اوايل و اواخر نوجوانی و اوايل جوانی بود. در اين پژوهش که به شيوه پيمايشی انجام شد 700 نفر دانشآموز مقطع راهنمايی و دبيرستان و دانشجوی کارشناسی شهر تهران شامل 358 پسر و 342 دختر، به شکل خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته هويّت ملّی، شناخت آثار و علائم ملّی و نقش خانواده، دوستان، محيط آموزشی و رسانهها در رشد هويّت ملّی استفاده شد. نتايج نشان داد که هويّت ملّی دارای سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری است. رشد هويّت ملّی از اوايل نوجوانی تا اوايل جوانی، روندی کاهشی، اما شناخت علائم و نمادهای ملّی روندی افزايشی را نشان داد. خانواده،استفاده از راديو و تلويزيون، همسالان، ماهواره و کتب و مجلات غيردرسی پيشبينیکننده هويّت ملّی و شناخت نمادها و علائم ملّی بودهاند. |
کد مقاله | 18070 |
تعداد بازدید | 455 |
|