عنوان
|
بررسی اثربخشی آموزش والدين با رويکرد آدلری بر سبکهای مقابلهای مادران کودکان مبتلا به نافرمانی مقابلهای و کاهش نشانههای اختلال |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
روشنک خدابخش پیرکلانی - مصطفی جعفری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
30-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
والدین راهبردهای مقابلهای مادران اثربخشی رویکرد آدلر آموزش والدین آموزش اختلال نافرمانی مقابلهای اثربخشی آموزش کاهش نشانهها کودکان
|
چکیده
|
مطالعه حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش والدين با رويکرد آدلری برسبکهای مقابلهای مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای و کاهش نشانههای اين اختلال، اجرا شد. به اين منظور 30 نفر از مادران مراجعهکننده به بخش روانپزشکی (بخش اختلالات رفتاری ) بيمارستان بوعلی سينای همدان که مايل به شرکت در برنامه آموزشی بودند، در دو گروه آزمايشی و کنترل به شيوه تصادفی جايگزين شدند. گروه آزمايش 10 جلسه برنامه آموزش والدين با رويکرد آدلری را دريافت کرد. و گروه کنترل، مداخلهای دريافت نکرد.طرح پژوهش، از نوع نيمه آزمايشی با مدل پيشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. ابزار پژوهش دو پرسشنامه آشنباخ(1991) و پرسشنامه سبکهای مقابلهای کارور(1989) بود. که برای تشخيص نافرمانی مقابلهای در کودکان و بررسی سبکهای مقابلهای مادرانشان از آنها استفاده شد. برای تجزيه و تحليل دادهها از آزمون t مستقل استفاده شد. نتايج بيانکننده اثربخشی آموزش والدين با رويکرد آدلری بر سبکهای مقابلهای مادران کودکان دارای (ODD)يا اختلال نافرمانی مقابلهای کاهش نشانههای اختلال (ODD) بود. فرضيههای پژوهش درباره تغيير سبکهای مقابلهای و کاهش نشانههای اختلال (ODD) با 95% اطمينان تأييد شد.
|