• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه‌ ارتباط بين جهانی شدن فرهنگی و مديريت بدن مطالعه موردی: زنان شهر کرمانشاه
تعداد صفحات 18
نویسنده بیژن خواجه‌ نوری - لیلا پرنیان
مشخصات نشریه هفته نامه جامعه‌شناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 25 شماره 3 پیاپی 55
تاریخ انتشار پائیز - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 180-163
زبان فارسی
کلید واژه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی  مدیریت بدن  بازاندیشی  سبک زندگی  کرمانشاه  فناوری  جهانی شدن فرهنگی  زنان شهر کرمانشاه  آگاهی از جهانی شدن  
موضوع زن و جهاني‌شدن / جنسيت و جهاني‌شدن     جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه    
چکیده امروزه جهانی شدن با مختصات نوپای خود پديده‌ای است که موجب پيدايش زلزله‏ ای‌ در جغرافيای سياسی شده است و تمامی ساختارهای کلان فرهنگی و اجتماعی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. از جمله پيامدهای ژرف جهانی شدن می‌توان به تأثيرات آن بر ساحت فرهنگ اشاره نمود. لذا امروزه نظريه‌پردازی در حوزه‌ تأثيرات جهانی شدن بر تغيير فرهنگ جوامع و زندگی افراد مورد توجه قرار گرفته و بخشی از اين نظريات در زمينه‌ تأثيرات آن بر نگرش و رفتار افراد جامعه است. اين تحقيق به بررسی ارتباط جهانی شدن فرهنگی و مديريت بدن زنان پرداخته است . در ابتدا، مطالعات پيشين بررسی شده و سپس با استفاده از نظريه‌ گيدنز و رابرتسون فرضيات تحقيق به آزمون گذاشته شدند. اين مطالعه به روش پيمايش و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری آن، زنان و دختران شهر کرمانشاه بودند. روش نمونه‌گيری مورد استفاده، تصادفی سهميه‌ای چند مرحله‌ای بوده است و حجم نمونه‌ براساس جدول لين، با سطح معناداری 95 درصد و خطای 4 درصد برابر با 597 نفر برآورد گرديد که برای اطمينان بيشتر و به منظور کاهش ميزان خطا، نمونه تا 600 نفر افزايش داده شد. شايان ذکر است که متغير جهانی شدن فرهنگی به عنوان متغير مستقل، شامل: مصرف وسايل ارتباط جمعی، ميزان آگاهی از جهانی شدن، نگرش نقش جنسيتی، سبک زندگی و ميزان بازانديشی بوده است. يافته‌های تحقيق نشان‌دهنده‌ آن است که بين متغيرهای: بازانديشی، سبک زندگی مدرن، استفاده از فناوری‌های نوين اطلاعاتی و ارتباطاتی، سبک زندگی دوستانه، آگاهی از جهانی شدن و نگرش نقش جنسيتی با متغير وابسته‌ مديريت بدن ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنين، براساس نتايج رگرسيون چند متغيره، متغيرهای: استفاده از فناوری‌های نوين اطلاعاتی و ارتباطاتی، سبک زندگی مدرن، سبک زندگی دوستانه و بازانديشی در مجموع توانستند 2،52 درصد از تغييرات متغير مديريت بدن را تبيين کنند.

کد مقاله 18066
تعداد بازدید 618

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397