• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش شناختی رفتاری گروهی بر دلبستگی، نگرش‌های ناکارآمد و میزان سازگاری زناشویی افراد متأهل
تعداد صفحات 12
نویسنده نقی استادی - مرتضی بادله - رضا محسنی بیرجندی
مشخصات نشریه فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 16 شماره 2 پیاپی 62
تاریخ انتشار تابستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 161-150
زبان فارسی
کلید واژه نگرش  متأهل  زناشویی  دلبستگی  نگرش‌های ناکارآمد  اثربخشی  آموزش گروهی  مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری  سازگاری زناشویی  آموزش  افراد متأهل  اثربخشی آموزش  رویکرد شناختی رفتاری  
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزيابي ميزان اثربخشي آموزش شناختي-رفتاري گروهي بر دلبستگي، نگرش ­هاي ناكارآمد و ميزان سازگاري زناشويي افراد متاهل انجام شد. \r\nروش ­كار: شركت ­كنندگان اين كارآزمايي باليني، 16 نفر از متاهلين با سبك دلبستگي ناايمن و سازگاري زناشويي پايين بودند كه به صورت در دسترس از مراجعين به مجتمع بهداشتي-درماني شهرداري مشهد در سال 1390 انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه 8 نفره­ ي آزمون و شاهد قرار گرفتند. شركت­ كنندگان هر دو گروه با مقياس­ هاي سبك ­هاي دلبستگي بزرگسالان كالينز و ريد (RAAS)، سازگاري زناشويي لاك و والاس (LWMAS) و مقياس نگرش­هاي ناكارآمد (DAS) ارزيابي شدند. گروه آزمون در 8 جلسه­ ي هفتگي گروه­ درماني شناختي-رفتاري (2 ماه) در مجتمع بهداشتي-درماني شهرداري مشهد شركت كردند. گروه شاهد نيز هم­زمان تحت 8 جلسه آموزش مهارت­ هاي زندگي قرار گرفتند. داده­ ها با استفاده از آزمون­ هاي مك­ نمار، تحليل كوواريانس يك­سويه و تي گروه ­هاي مستقل با كمك نرم ­افزار SPSS تحليل شدند. \r\nيافته ­ها: آموزش شناختي-رفتاري گروهي باعث كاهش معني ­دار نگرش­ هاي ناكارآمد (P < 0.001) و اضطراب و افزايش ميزان وابستگي در روابط مي ­شود و مي­تواند به بهبود سبك دلبستگي بينجامد (P < 0.005). هم­چنين تعداد بيشتري از افراد گروه آزمون در مقايسه با گروه شاهد به سازگاري زناشويي رسيده ­اند. درصد بهبودي آزمودني­ هاي گروه آزمون در تمام متغيرهاي پژوهش بيشتر از درصد بهبودي آزمودني­ هاي گروه شاهد بود. \r\nنتيجه­ گيري: آموزش شناختي-رفتاري گروهي به عنوان يك رويكرد درماني مي­تواند در تغيير ميزان وابستگي،اضطراب، نگرش­ هاي ناكارآمد و سبك­هاي دلبستگي زوجين، موثر باشد.

کد مقاله 18042
تعداد بازدید 635

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397