عنوان
|
اثربخشی آموزش شناختی رفتاری گروهی بر دلبستگی، نگرشهای ناکارآمد و میزان سازگاری زناشویی افراد متأهل |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
نقی استادی - مرتضی بادله - رضا محسنی بیرجندی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 16 شماره 2 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
161-150 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش متأهل زناشویی دلبستگی نگرشهای ناکارآمد اثربخشی آموزش گروهی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی رفتاری سازگاری زناشویی آموزش افراد متأهل اثربخشی آموزش رویکرد شناختی رفتاری
|
چکیده
|
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزيابي ميزان اثربخشي آموزش شناختي-رفتاري گروهي بر دلبستگي، نگرش هاي ناكارآمد و ميزان سازگاري زناشويي افراد متاهل انجام شد. \r\nروش كار: شركت كنندگان اين كارآزمايي باليني، 16 نفر از متاهلين با سبك دلبستگي ناايمن و سازگاري زناشويي پايين بودند كه به صورت در دسترس از مراجعين به مجتمع بهداشتي-درماني شهرداري مشهد در سال 1390 انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه 8 نفره ي آزمون و شاهد قرار گرفتند. شركت كنندگان هر دو گروه با مقياس هاي سبك هاي دلبستگي بزرگسالان كالينز و ريد (RAAS)، سازگاري زناشويي لاك و والاس (LWMAS) و مقياس نگرشهاي ناكارآمد (DAS) ارزيابي شدند. گروه آزمون در 8 جلسه ي هفتگي گروه درماني شناختي-رفتاري (2 ماه) در مجتمع بهداشتي-درماني شهرداري مشهد شركت كردند. گروه شاهد نيز همزمان تحت 8 جلسه آموزش مهارت هاي زندگي قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون هاي مك نمار، تحليل كوواريانس يكسويه و تي گروه هاي مستقل با كمك نرم افزار SPSS تحليل شدند. \r\nيافته ها: آموزش شناختي-رفتاري گروهي باعث كاهش معني دار نگرش هاي ناكارآمد (P < 0.001) و اضطراب و افزايش ميزان وابستگي در روابط مي شود و ميتواند به بهبود سبك دلبستگي بينجامد (P < 0.005). همچنين تعداد بيشتري از افراد گروه آزمون در مقايسه با گروه شاهد به سازگاري زناشويي رسيده اند. درصد بهبودي آزمودني هاي گروه آزمون در تمام متغيرهاي پژوهش بيشتر از درصد بهبودي آزمودني هاي گروه شاهد بود. \r\nنتيجه گيري: آموزش شناختي-رفتاري گروهي به عنوان يك رويكرد درماني ميتواند در تغيير ميزان وابستگي،اضطراب، نگرش هاي ناكارآمد و سبكهاي دلبستگي زوجين، موثر باشد.
|