• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تأثیر آموزش رفتارهای دلبستگی با تن آرامی بر دلبستگی مادر با جنین و نوزاد در مادران نخست باردار
تعداد صفحات 10
نویسنده منیره طوسی - مرضیه اکبرزاده - نجف  زارع - فرخنده شریف
مشخصات نشریه فصلنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 16 شماره 2 پیاپی 62
تاریخ انتشار تابستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 149-140
زبان فارسی
کلید واژه جنین  دلبستگی  مادران  نوزاد  دلبستگی مادر و جنین  تن‌ آرامی  مادر باردار  تأثیر آموزش  رفتارهای دلبستگی  آموزش رفتارهای دلبستگی مادر  آموزش  دلبستگی مادری  زنان نخست باردار  
چکیده مقدمه: این تحقیق با هدف مقایسه­ ی تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی و آموزش با تن­آرامی بر دلبستگی مادر با جنین و نوزاد در مادران نخست باردار انجام شده است. \r\nروش­ کار: دراین کارآزمایی بالینی، 126 خانم نخست­ باردار از جمعیت آماری زنان باردار مراجعه­ کننده به دو بیمارستان حافظ و شوشتری شیراز در سال 1389 به روش نمونه­ گیری آسان مبتنی بر هدف انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه 42 نفری تحت آموزش تن ­آرامی، رفتارهای دلبستگی و گروه شاهد تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل فرم اطلاعات فردی و بارداری، پرسش­نامه ­ی دلبستگی مادر با جنین کرانلی و برگه­ ی مشاهده ­ی رفتار دلبستگی مادر و نوزاد اوانت بود. برای گروه­ های آزمون، چهار جلسه­ ی دو ساعته­ ی آموزش رفتارهای دلبستگی و یا تن­آرامی برگزار شد. گروه شاهد فقط مراقبت­های معمول بارداری را دریافت نمودند. نمره­ی دلبستگی مادر با جنین، قبل از مداخله و در پایان 1 ماه مداخله و پس از زایمان، در هر سه گروه، سنجیده شد. تحلیل داده ­ها با آزمون­های مجذور خی، تحلیل واریانس، تی مستقل و تی زوجی و با نرم ­افزار SPSS نسخه ­ی 17 انجام شد. \r\nیافته ­ها: میانگین نمره­ ی دلبستگی قبل از مداخله در سه گروه، اختلاف معنی­داری نداشت (0/738 = P) ولی بعد از مداخله، در سه گروه اختلاف معنی­ داری نشان داد (0/003 = P). افزایش نمره­ی دلبستگی در دو گروه آزمون بعد از مداخله، معنی ­دار بوده است (0/001 > P)، ولی در گروه شاهد این اختلاف بعد از مداخله معنی­دار نبوده است. \r\nنتیجه­ گیری: آموزش رفتارهای دلبستگی و تن­آرامی موجب افزایش دلبستگی مادر به جنین و نوزاد می­ گردد.

کد مقاله 18041
تعداد بازدید 549

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397