عنوان
|
اثربخشی آموزش رفتاری مادران بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش دبستانی محروم از پدر |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
الهام آقایی - مهرداد کلانتری - سمیه جمالی پاقلعه |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 16 شماره 2 پیاپی 62 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
110-100 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رفتار مادران اثربخشی آموزش مادران مشکلات رفتاری کودکان محروم از پدر آموزش رفتاری کودکان پیش دبستانی اختلالات رفتاری مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان مشکلات رفتاری هیجانی هیجان آموزش اثربخشی آموزش اختلالات هیجانی
|
چکیده
|
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش رفتاری مادران بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش دبستانی محروم از پدر بود. \r\nروش کار: در این کارآزمایی بالینی با روش نمونهگیری هدفمند، از مادران مراجعه کننده به انجمن مددکاری امام زمان (عج) اصفهان در سال 1389 که دارای کودکان 4 تا 6 ساله ی بدون پدر بودند، خواسته شد تا به پرسشنامه ی توانایی و مشکلات (فرم والدین)، چک لیست علایم روانی 90 آیتمی و پرسشنامه ی جمعیت شناختی پاسخ دهند. 18 نفر از مادرانی که کودکانشان بر اساس نمره ی کل پرسشنامه، بیشترین مشکلات هیجانی و رفتاری را دارا بودند، به عنوان نمونه ی مقدماتی به طور تصادفی در دو گروه 9 نفره ی آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون، آموزش رفتاری را در 8 جلسه ی 90 دقیقه ای در محل انجمن مددکاری دریافت کردند. در پایان جلسات از هر دو گروه، پس آزمون و بعد از 3 ماه،\r\nپیگیری به عمل آمد. داده ها با آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم افزار SPSS نسخه ی 15 تحلیل گردیدند. \r\nیافته ها: آموزش رفتاری مادران، میزان مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش دبستانی محروم از پدر را در هر دو مرحله پسآزمون و پیگیری، به طور معنی داری کاهش داد (p < 0.01). این نتیجه در مورد تمام زیر مقیاس های مشکلات هیجانی و رفتاری (مشکلات هیجانی در پس آزمون، سلوک، بیش فعالی، مشکل با همسالان) به استثنای زیر مقیاس مشکلات هیجانی در مرحله پیگیری، صادق بود.\r\nنتیجه گیری: به نظر می رسد آموزش رفتاری مادران در کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش دبستانی محروم از پدر مؤثر است.
|