• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش رفتاری مادران بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش دبستانی محروم از پدر
تعداد صفحات 11
نویسنده الهام آقایی - مهرداد کلانتری - سمیه جمالی پاقلعه
مشخصات نشریه فصلنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 16 شماره 2 پیاپی 62
تاریخ انتشار تابستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 110-100
زبان فارسی
کلید واژه رفتار  مادران  اثربخشی  آموزش مادران  مشکلات رفتاری کودکان  محروم از پدر  آموزش رفتاری  کودکان پیش دبستانی  اختلالات رفتاری  مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان  مشکلات رفتاری هیجانی  هیجان  آموزش  اثربخشی آموزش  اختلالات هیجانی  
چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش رفتاری مادران بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش‌ دبستانی محروم از پدر بود. \r\nروش­ کار: در این کارآزمایی بالینی با روش نمونه‌گیری هدفمند، از مادران مراجعه­ کننده به انجمن مددکاری امام زمان (عج) اصفهان در سال 1389 که دارای کودکان 4 تا 6 ساله ­ی بدون پدر بودند، خواسته شد تا به پرسش­نامه ­ی توانایی و مشکلات (فرم والدین)، چک­ لیست علایم روانی 90 آیتمی و پرسش­نامه ­ی جمعیت ­شناختی پاسخ دهند. 18 نفر از مادرانی که کودکان­شان بر اساس نمره­ ی کل پرسش­نامه، بیشترین مشکلات هیجانی و رفتاری را دارا بودند، به عنوان نمونه‌ ی مقدماتی به طور تصادفی در دو گروه 9 نفره ­ی آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون، آموزش رفتاری را در 8 جلسه ­ی 90 دقیقه­ ای در محل انجمن مددکاری دریافت کردند. در پایان جلسات از هر دو گروه، پس­ آزمون و بعد از 3 ماه،\r\nپی­گیری به عمل آمد. داده ­ها با آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم ­افزار SPSS نسخه­ ی 15 تحلیل گردیدند. \r\nیافته­ ها: آموزش رفتاری مادران، میزان مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش ­دبستانی محروم از پدر را در هر دو مرحله پس‌آزمون و پی­گیری، به طور معنی­ داری کاهش داد (p < 0.01). این نتیجه در مورد تمام زیر مقیاس های مشکلات هیجانی و رفتاری (مشکلات هیجانی در پس آزمون، سلوک، بیش فعالی، مشکل با همسالان) به استثنای زیر مقیاس مشکلات هیجانی در مرحله پیگیری، صادق بود.\r\nنتیجه گیری: به نظر می رسد آموزش رفتاری مادران در کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش دبستانی محروم از پدر مؤثر است.

کد مقاله 18039
تعداد بازدید 449

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397