عنوان | مردانگی در قاب نشانهشناسی اجتماعی مردانگی در عکاسی مطبوعاتی دهههای 50 و 60 خورشیدی |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهشناسی ایران - انجمن جامعهشناسی ایران - علمی پژوهشی شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 34-3 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت مردانگی انقلاب عکاسی بازنمایی نشانهشناسی نشانهشناسی اجتماعی مردانگی هژمونیک عکاسی مطبوعاتی |
چکیده |
مردانگی، چند سالی است که به مسأله ای در خور توجه در مطالعات جنسیت تبدیل شده است. با توجه به اینکه این پدیده، امری متکثر، برساختی و تاریخی است، در فرهنگ ها و گفتمان های گوناگون، به شکل ها و شیوه های متفاوتی تجربه میشود. پژوهش حاضر با مطالعه عکسهای مطبوعاتیِ دهههای 50 و 60 خورشیدی، تلاش دارد تا به بررسی مردانگی هژمونیک در این دو دهه بپردازد. مردانگی هژمونیک، نوعی از مردانگی است که توسط گفتمان های مسلط به عنوان مردانگی طبیعی و غیرتاریخی برساخته میشود و به تمام مردان نیرو وارد میکند تا نسبت خود را با آن تعریف کنند.\r\nیافته های این پژوهش که به روش نشانه شناسی اجتماعی انجام شده است، نشان میدهد که در پیش از انقلاب با توجه به سلطه گفتمان مدرنیته، مردانگی شهری – دهاتی به عنوان مهمترین تقابل جنسیتی شکل گرفته بود. اما با نزدیک شدن به سال 57، مردانگی انقلابی به عنوان یک نوع مردانگی مقاومت در برابر مردانگی شهری ابراز وجود کرد و در نهایت توانست جایگاه مسلط آن را از بین ببرد. پس از پیروزی انقلاب، با مهار مردانگی انقلابی و شکلگیری نظم جدید، مردانگی مستضعف – اشرافی بر عکاسی مطبوعاتی مسلط گشت. |
کد مقاله | 18038 |
تعداد بازدید | 565 |
|