عنوان | بررسی رابطه بین هوش اخلاقي و گرايشهای مذهبي با رضايت زناشويي در معلمان متأهل |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 4 شماره 1 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 84-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی هوش اخلاقی گرایشهای مذهبی معلمان متأهل |
چکیده |
هدف: سلامت خانواده به عنوان یکی از نهادهای مهم و حیاتی جامعه به عوامل مختلفی بستگی دارد، و تا کنون پژوهش های مختلفی درباره آن انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر نیز بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و گرایش های مذهبی با رضایت زناشویی در معلمان متأهل می باشد.\r\nروش: درپژوهش حاضر ازروش پژوهش همبستگی استفاده شده است.به این منظور، 135 معلم متأهل در نیم سال اول سال تحصیلی 1393- 1392 به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به مقياس زوجي انريچ، پرسشنامه هوش اخلاقی، و پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار\r\n 18 SPSS و با شیوه آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. \r\nیافته ها: نتايج تحقيق حاكي از آن است بين هوش اخلاقی و رضایت زناشویی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد\r\n(0/01 > P). همچنين بين گرایش مذهبی درونی بارضایت زناشویی ارتباط مثبت و معنادار به دست آمد (0/01 > P). نتایج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد كه هوش اخلاقی مي تواند به طور معناداري 0/23 از واريانس رضایت زناشویی را به طور معناداری پيش بيني كند.\r\nنتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر اهمیت هوش اخلاقی و گرایش مذهبی درونی بر رضایت مندی زناشویی در معلمان متأهل را آشکار ساخت و در برنامه های مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره خانواده باید آنها را به عنوان یک عامل کلیدی در تعیین رضایت زناشویی در نظر گرفت. |
کد مقاله | 18026 |
تعداد بازدید | 437 |
|