عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم منابع تکوین خود بر کاهش تعارضات زناشویی زنان |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 4 شماره 1 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 46-29 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن اثربخشی منابع تکوین خود اثربخشی آموزش تعارض زناشویی |
چکیده |
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم منابع تکوین خود برکاهش تعارضات زناشویی زنان انجام گرفت.\r\nروش: روش پژوهش تجربي و از نوع پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری عبارت بود از تمامی زنان متاهل ساکن شرق تهران که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای، و در حجم نمونه 28 نفر، اتنخاب شدند؛ و به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تعارضات زناشویی (MCQ) بود. آزمودنیهای گروه آزمایش طی هشت جلسه (هر جلسه 120 دقیقه) تحت آموزش مهارتهای تنظیم منایع تکوین خود قرار گرفتند. در حالیکه گروه گواه هیچ نوع مداخلهای دریافت ننمود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد.\r\nیافتهها: نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و گواه در کاهش تعارضات زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد.\r\nنتیجهگیری: آموزش مهارتهای تنظیم منابع تکوین خود بر کاهش تعارضات زناشویی زنان مؤثر است، و میتواند در راهبردهای زوج درمانی مورد استفاده مشاوران خانواده قرار گیرد. |
کد مقاله | 18024 |
تعداد بازدید | 432 |
|