عنوان
|
مقایسه اثربخشی دو رویکرد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و روایت درمانی گروهی بر تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه در مراجعان متقاضی طلاق |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
محمد نریمانی - مسلم عباسی - محمدجواد بگیان کوله مرز - مجتبی بختی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 4 شماره 1 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
28-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ناسازگاری اثربخشی تعهد طرحوارههای ناسازگار اولیه روایت درمانی زوجین متقاضی طلاق مراجعان متقاضی طلاق پذیرش افراد متقاضی طلاق طرحوارهها اثربخشی آموزش طرحوارههای ناسازگار طلاق
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو رویکرد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و روایت درمانی گروهی بر تعدیل طرح واره های ناسازگار اولیه در مراجعان متقاضی طلاق بود.\r\nروش: در این روش مداخله ای نیمه آزمایشی که با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد، 60 نفر از افراد متقاضی طلاق شهرستان نورآباد مراجعه کننده یا ارجاع داده شده توسط دادگاه خانوادگی به مراکز بهزیستی، کمیته امداد و بخش مشاوره شبکه بهداشت و درمان بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گروه اول آموزش پذیرش و تعهد و برای گروه دوم روایت درمانی گروهی و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. پژوهش با کمک فرم کوتاه پرسش نامه طرح واره های ناسازگارانه اولیه یانگ (YSQ-SF) جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.\r\nیافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و روایت درمانی گروهی نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بر تعدیل طرح واره های ناسازگار اثر بخش بوده اند (0/001 ≥ P).\r\nنتیجه گیری: بنابراین توجه به اثر بخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و روایت درمانی گروهی در محیط های مشاوره و روان درمانی خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
|