• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي جايگاه زنان در انديشه علامه طباطبايي در تفسير الميزان: دوگانه زن آسمانی زن زميني
تعداد صفحات 22
نویسنده سوسن باستانی - زهرا حیدرزاده
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران - انجمن جامعه‌شناسی ایران - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 23
تاریخ انتشار پائیز - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 24-3
زبان فارسی
کلید واژه زن  جایگاه زنان  زن در المیزان  دیدگاه علامه طباطبایی  زن در دیدگاه علامه طباطبایی  تفسير الميزان  الاهیات اسلامی  فیورنزا  هرمونتیک انتقادی  
چکیده هدف مقاله بررسي جايگاه زنان در آراي علامه طباطبايي در تفسير الميزان است. ديدگاه علامه طباطبايي، در جايگاه يكي از مهم ترين مفسران شيعي معاصر، از اهميت و تاثير بسيار برخوردار است. پژوهش با استفاده از چارچوب نظري اليزابت شوسلر فيورنزا و با روش هرمنوتيك انتقادي رهايي بخش انجام شده است. هرمنوتيك انتقادي رهايي بخش دين را واجد عناصر سازنده و رهايي بخش براي پاسخگويي به مسائل و مشكلات انسان امروز مي داند و به كاوش در الاهيات مي پردازد تا عواملي را كه رهايي و توانمندي زنان را موجب مي شوند بيابد و به كار ببندد. \r\nمقاله با اين پيش فرض كه نظريه اجتماعي هر متفكر از هستي شناسي و انسان شناسي او متاثر است، براي آشنايي با نظريه اجتماعي علامه طباطبايي در الميزان، ابتدا نگاه هستي شناختي و انسان شناختي و سپس نگاه او به زن را بررسي و نقد كرده است. \r\nبررسي نگاه هستي شناختي و انسان شناختي علامه حاكي از آن است كه علامه زن را در خلقت موجودي مشابه با مرد و برابر با او در شان و شخصيت انساني مي داند. اما نظريه اجتماعي علامه از هستي شناسي و انسان شناسي فلسفي او فاصله مي گيرد. از ديدگاه او، زن و مرد ازمنظر طبيعي با يكديگر متفاوت هستند و درنتيجه اين تفاوت، از حقوق اجتماعي متفاوتي برخوردارند. از مقايسه نگاه هستي شناختي و انسان شناختي علامه با نظريه اجتماعي او مي توان دوگانه زن آسماني-زن زميني را نتيجه گرفت. علامه در تفسير خود از زن و مرد عام سخن مي گويد؛ زيرا همه را در همه زمان ها و مكان ها تابع وضعيت زيستي شان مي بيند. درحالي كه در عالم واقع زنان و مردان خاص وجود دارندكه تحت وضعيت اجتماعي، تاريخي و فرهنگي خاص رشد يافته اند و تربيت شده اند.

کد مقاله 17987
تعداد بازدید 644

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397