عنوان
|
تأثير آموزش تمايزيافتگي بر ميزان صميميت و سطوح تمايزيافتگي زوجها |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
سمانه خزاعی - باقر ثنایی ذاکر - علی محمد نظری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) سال 11 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
44-27 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زوجین زوجها تمایزیافتگی صمیمیت زوجین تأثیر آموزش بیرجند (شهرستان) صمیمیت
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط زوجين
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تمایزیافتگی بر میزان صمیمیت و سطوح تمایزیافتگی زوجها انجام شد. نمونه پژوهش 20 زوج از بین زوجهای شهرستان بیرجند ـ که داوطلبانه مراجعه و ثبتنام کرده بودند ـ به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی نیز در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. قبل از اجرای عمل آزمایشی میزان صمیمیت و تمایزیافتگی زوجها به کمک پرسشنامه صمیمیت و تمایزیافتگی به عنوان پیشآزمون اندازهگیری شد. سپس آزمون تمایزیافتگی بر روی زوجهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 5/1 ساعته، دو بار در هفته اجرا شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان جلسات آموزشی پرسشنامههای مذکور مجدد روی هر دو گروه اجرا شد (پس آزمون) پردازش دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس دو عاملی (طرحهای آمیخته) برای گروههای فوق انجام گرفت. نتایج پردازش دادهها که آموزش تمایزیافتگی توانست میزان صمیمیت و میزان تمایزیافتگی را در زوجها به طور کلی و در چهار خرده مقیاس آن ـ گریز عاطفی، واکنشپذیری عاطفی، جایگاه من، همآمیختگی عاطفی با دیگران ـ افزایش دهد.
|