عنوان | شيوههای فرزندپروری ادراک شده و سبکهای هويت در دختران نوجوان: بررسی نقش تعديلگرانه حرمت خود |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 18 پیاپی 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 61- 76 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان حرمت خود سبکهای هویت سبک فرزندپروری |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر تعيين رابطه شيوه هاي فرزندپروري ادراك شده و سبك هاي هويت با توجه به نقش تعديل گرانه حرمت خود بوده است. 375 نفر از دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر رشت به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب و به پرسشنامه شيوه هاي فرزندپروري بامريند(1991)، سياهه سبك هاي هويت (برزونسكي،1992) و سياهه حرمت خود (كوپراسميت،1967) پاسخ دادند. نتايج تحليل بااستفاده از ضريب همبستگي پيرسون نشان داد در دانش آموزان با حرمت خود بالا رابطه ميان شيوه فرزندپروري قاطعانه با سبك هاي هويت اطلاعاتي و هنجاري، همينطور رابطه ميان شيوه هاي فرزندپروري سهل گيرانه و مستبدانه با سبك هويت سردرگم/اجتنابي معنادار بود. ودردانش آموزان داراي حرمت خود پايين نيزرابطه ميان شيوه فرزندپروري قاطعانه با سبك هاي هويت اطلاعاتي و هنجاري و رابطه بين شيوه فرزندپروري سهل گيرانه و سبك هويت سردرگم/اجتنابي معنادار بود. ضرايب Z فيشر نشان داد رابطه ميان شيوه فرزندپروري سهل گيرانه و سبك هويت سردرگم/اجتنابي در دانش آموزان با حرمت خود پايين بيش از اين رابطه در دانش آموزان باحرمت خود بالا بود. بنابراين در اين رابطه حرمت خود نقش تعديل گرانه داشته است. |
کد مقاله | 17952 |
تعداد بازدید | 583 |
|