عنوان | نگرشي فقهي بر سقط جنين ناقص از ديدگاه مذاهب پنجگانه |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهاي فقهی (پژوهشهای دینی) - دانشگاه تهران شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 166-141 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سقط جنین جنین فقهای امامیه فقهای اهل سنت دیدگاه فقها سقط جنین در فقه سقط جنین قبل از نفخ روح در فقه اهل سنت و شیعه سقط جنین بعد از نفخ روح در فقه اهل سنت و شیعه حکم سقط جنین به دلیل ناقص الخلقه بودن جنین حکم سقط جنین در اسلام حکم سقط جنین در فقه امامیه سقط جنین مریض و ناقص الخلقه مذاهب خمسه دیدگاه فقهی سقط جنین در اسلام ناقص الخلقه نفخ روح جنین ناقص الخلقه |
موضوع | احکام خانواده احکام زنان زن و فقه / فقه زنان سقط جنين / جنين |
چکیده |
شناخت و تشخيص جنين ناقص، از جمله مسائل نو پيدايي است كه در گذشته وجود نداشته است. اما پيشرفت سريع فناوري و تشخيص مشكلات قبل از تولد، سبب شد تا مسئله سقط درماني، به عنوان راه نجات و جلوگيري از زندگي مشقت بار طفلي مطرح شود كه داراي بيماري هاي لاعلاج و خطرناك است. ولي اين مسئله، دامنگير بعضي افراد شده و ناهنجاري هاي اجتماعي فراواني در پي داشته است. اگرچه سقط جنين در نظر بسياري از فقها حرام است، اما آيا در صورتي كه جنين به بيماري مهلك و لاعلاجي دچار شده باشد، مي توان به سقط جنين حكم داد؟ ديدگاه فقها در زمان قبل از نفخ روح و بعد از آن چيست؟ \r\nروش تحقيق در اين مسئله، گردآوري آراي موافقان و مخالفان سقط درماني و بيان و بررسي ادله آنهاست. \r\nبا توجه به مطالعات و بررسي هاي فقهي انجام شده، از منظر فقهاي اهل سنت، سقط جنين ناقص قبل از نفخ روح، جايز است. اكثر فقهاي اماميه نيز در اين زمينه همين نظر را دارند. از طرف ديگر، همه فقهاي اهل سنت و اماميه بعد از نفخ روح، سقط جنين را هرچند كه داراي بيماري درمان ناپذير باشد، حرام مي دانند. |
کد مقاله | 17944 |
تعداد بازدید | 653 |
|