عنوان
|
شخصيت زن در يهود و اسلام، با تأكيد بر جايگاه عرفاني آن |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
مریم خوشدل روحانی - نگین حاتمزاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه عرفان اسلامی (نامه ادیان و عرفان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان - مصوب دانشگاه آزاد سال 8 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
35-13 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عرفان زن ادبیات عرفانی شخصیت زن زن در اسلام شخصیت زن در اسلام شخصیت اسلام کرامت زن یهود جایگاه زن در اسلام زن و عرفان زن در عرفان اسلامی عرفان اسلامی جایگاه زنان انسان مقام زن در اسلام زن در ادیان الهی عرفان یهود شخصیت و جایگاه زن منزلت زن در اسلام زن در یهودیت زن در ادبیات عرفانی
|
موضوع
|
زن در اديان، اقوام و ملل زن در اسلام زن و عرفان
|
چکیده
|
در نگرش عهد عتيق ، زن موجودي فرعي و ثانوي است .حقوق زن نسبت به مرد بسيار محدود بوده و به جزموارد معدودي، از بسياري از امتيازات انساني برخوردار نمي باشد.اين نگرش،مبناي بسياري از كج فهمي ها نسبت به جايگاه زن در هستي، گرديد و در نهايت به نقش ابزاري بودن زن در جامعه غربي گرديد.در تلقي اسلام ، زنان و مردان ،داراي جوهري واحد در انسانيت بوده و در حدود ماهيت انساني هيچ تفاوتي ندارند. اين نگرش ،مهم از آيات قرآني بوده و سيره پيامبر(ص) و ائمه معصومين سرشارآن است.\r\nاگر به تاثير اين دو نگرش در حوزه عرفان بنگريم ،خواهيم يافت كه درادبيات عرفاني يهود نيز، وضعيت زن بهبود نيافته ونگاه همان نگاه جنسيتي است.وزن درمقام پايين تري از مرد قرار گرفته، و يابه عنوان انسان نيزبه شمارنمي آيد. \r\nاما زن از جايگاه متفاوتي در حوزه عرفان اسلامي برخودار است. عرفا نيز تحت تاثير نگاه اسلام، به زن به عنوان موجودي كه در مسير كمال قدم نهاده و در انسان كامل شدن هيچ مانعي ندارد، مي نگرند. اين تلقي در اشعار مولانا كاملا بارز است.، از طرف ديگر خود زنان عارف در اثبات اين نگرش بسيار سهيم بوده اند. نقش اين عده را در باروري ادبيات عرفاني ، نمي توان انكار نمود.\r\nاين تحقيق برآن است كه ضمن بررسي شخصيت زن در يهود و اسلام، به معرفي جايگاه وي در حوزه عرفان يهود و اسلام بپردازد.
|