عنوان | تلويزيونهاي ماهوارهاي و نگرش دختران به روابط پيش از ازدواج |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه رسانه - معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 24 شماره 4 پیاپی 93 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 115-103 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نگرش دختران روابط پیش از ازدواج رسانه ماهواره تلویزیون ماهوارهای دگرگونی ارزشها |
چکیده |
در اين مقاله تلاش شده است تا به شيو ة پيمايش در بين زنان و دختران 15 تا 40 سال شهر شيراز، نوع نگرش آن ها به روابط پيش از ازدواج مورد ارزيابي قرار گيرد و به اين پرسش اساسي پاسخ داده شود كه آيا بين نگرش دختران به روابط پيش از ازدواج و تماشاي تلويزيون هاي ماهواره اي رابطه اي وجود دارد؟ در راستاي دستيابي به اين هدف و با توجه به روش برگزيده شده براي انجام پژوهش (پيمايش ) از ابزار پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد . بنابراين طي نمونه گيري كه با استفاده از فرمول تعيين حجم نمونة كوكران انجام گرفت، تعداد 400 پرسش نامه در بين افرادي كه به روش خوشه اي چند مرحله اي تصادفي انتخاب شده بودند، توزيع و جمع آوري شد. به منظور تجزيه و تحليل داده هاي گردآوري شده نيز از آزمو ن هاي آماري ضريب همبستگي پيرسون، آزمون تي دو نمونة مستقل، و آناليز واريانس يك سويه استفاده شده است. يافته هاي توصيفي نشان داد كه نگرش 4.3 درصد از پاسخگویان به روابط پیش از ازدواج منفی و 38.3 درصد مثبت است. ضمنا 56.3 درصد از پاسخ گويان نيز به اي نگونه روابط نگرش ميانه داشتند. تجزيه و تحليل داده ها نشان \r\nداد كه هرچه ”امكان دسترسي به ماهواره “ و ”شدت كليشه هاي جنسيتي بين دوستان “ بيشتر باشد، نگرش به\r\nروابط پيش از ازدواج به سمت منفي پيش مي رود. بين تعداد ساعات تماشاي ماهواره و نگرش به روابط پيش ازدواج، با كنترل محل سكونت رابطه وجود دارد . بين وجود ماهواره در منزل، محتواي برنامه ها، و انگيزه تماشا، با نگرش به روابط پيش از ازدواج رابطه وجود دارد . به طور كلي اكثر متغيرهاي تأثيرگذار بر نگرش به روابط پيش از ازدواج در اين پژوهش، عوام ل جامعه شناختي و جمعيت شناختي اند. البته از عامل فردي انگيزة فرد از تماشاي ماهواره نيز نميتوان غافل بود. |
کد مقاله | 17920 |
تعداد بازدید | 665 |
|