عنوان
|
جايگاه خانواده در نشريات عامه پسند خانوادگي (تحلیل محتوای نشریات خانواده، فضیلت خانواده، کانون خانواده و خانواده سبز در سال 1390) |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
محمدمهدی فرقانی - ثریا موسوی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه رسانه - معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 24 شماره 1 پیاپی 90 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
44-27 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
الگوی خانواده خانواده کارکرد خانواده تحلیل محتوا نشریات عامه پسند خانوادگی نشریات خانواده
|
چکیده
|
مقالة حاضر برگرفته از پژوهشي با هدف شناخت چگونگي بازتاب خانواده در نشريات عامه پسند خانوادگي است . به اين منظور 16 شماره از نشريه هاي خانواده، خانوادة سبز، كانون خانواد ه و فضيلت خانواده در سال 1390 بر اساس نمونه گيري تصادفي طبقه بندي شده، انتخاب و با روش تحليل محتوا بررسي شدند. نتايج نشان داد بيشترين كاركرد اين نشريات سرگرمي است و كاركردهاي اطلاع رساني و انتقال فرهنگ در رتبه هاي بعدي قرار دارند . خانوادة هسته اي بيشترين الگوي مورد توجه در اين نشريات است و بيشترين كاركرد خانواده كه به آن پرد اخته اند، عطوفت و همراهي است. اين نشريات در بيشتر مطالبي كه موضوع اصلي آن خانواده است به مؤلفة ادارة خانواده پرداخته و فرزندان را بيشتر از ساير اعضا برجسته كرده اند؛ درحالي كه پدران كمترين برجستگي را در اين مطالب دارند. تفاوت هاي مشاهده شده بين نشر يات مورد بررسي از نظر توجه به مؤلف ه هاي خانواده به لحظ آماري معنادار نيست و اين نكته نشان مي دهد اين نشريات در اين زمينه از الگوي نانوشت ه اي پيروي مي كنند و كمابيش مشابه هم عمل مي كنند. اين نشريات با كاهش مطالب غيرعلمي عقلانيت مخاطبان را هدف قرار دهند و همچون يك ميانجي ميان خانواده ها و مسئولان عمل كنند، تا از يك سو نيازها و مطالبات خانواد ه ها را معقول كنند و از ديگر سو خواسته هاي آنان را به مسئولان انتقال دهند.
|
لینک دریافت مقاله
|
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1030667
|