• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمايي زن در برنامه‌هاي گروه خانواده راديو ايران بر مبناي تحليل گفتمان انتقادي
تعداد صفحات 16
نویسنده مریم غیاثیان - رقیه آقازاده
مشخصات نشریه فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 2 پیاپی 6
تاریخ انتشار بهار - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 136-121
زبان فارسی
کلید واژه زن در رسانه  تحلیل انتقادی گفتمان  تحلیل گفتمان  رادیو  زن در برنامه‌های رادیو  برنامه رادیویی  بازنمایی زن   مؤلفه‌های جامعه‌شناختی معنایی  
موضوع زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات    
چکیده راديو با توجه به سهولت استفاده از آن و علي رغم تنوع و جذابيت ساير رسانه ها، هنوز يكي از مهم ترين وسايل ارتباط جمعي جايگاه خود را حفظ كرده است. با توجه به اين كه راديو، رسانه اي شنيداري است، انتقال معاني و مطالب به شنوندگان، عمدتاً از طريق متن برنامه صورت مي گيرد. آنچه در واقع كليد معني دادن به صداها، موسيقي و سكوت در راديوست، همان متن است و ابزاري هم كه متن با آن نشان داده مي شود، در نهايت شفاهي و لفظي است. لذا زبان برنامه هاي راديويي اهميت بسزايي دارد. اما موضوعاتي كه در راديو به آن ها پرداخته مي شود، بسيار گسترده اند. يكي از موضوعاتي كه با توجه به اهميت آن، اكثر شبكه ها با آن درگير هستند موضوعات زنان و خانواده است. با توجه به اين كه زنان نيمي از جامعه ي ايران را تشكيل مي دهند و هم در خانواده و هم در جامعه، نقش بسزايي ايفا مي كنند، لذا در اين تحقيق «ساختار زباني برنامه هاي راديويي با موضوع زن و خانواده» بررسي مي شود.\r\nبراي بررسي اين موضوع برنامه هاي راديويي شبكه راديويي ايران (سراسري) به دليل گستردگي و عموميت اين شبكه و همچنين به دليل وجود گروه خانواده در اين شبكه، انتخاب شده و اختصاصاً برنامه هاي گروه خانواده اين شبكه تحليل شده است. هدف اين مقاله تعيين نحوه بازنمايي زنان در برنامه هاي راديويي گروه خانواده راديو ايران است؛ در واقع تحقيق بر اين سوالات بنا نهاده شده است كه: آيا در برنامه هاي اين گروه به زنان و مسائل آنان پرداخته مي شود؟ در صورتي كه پرداخته مي شود، تصوير مثبتي ارائه شده و يا خير؟ از آن جا كه ون ليوون و غياثيان از طريق مولفه هاي جامعه شناختي- معنايي چگونگي بازنمايي كنشگرها را بررسي مي كنند، لذا براي دستيابي به اهداف تحقيق، از چارچوب نظري ون ليون و بسط آن كه پژوهش غياثيان است، استفاده مي شود. روش اين تحقيق تحليل گفتمان انتقادي است و به طور هدفمند برنامه هاي گروه خانواده راديو ايران با موضوعات «اشتغال زنان خارج از منزل»، «مطالبات زنان از منظر حقوقدانان» و« طرح حجاب و عفاف» انتخاب و بررسي شده است. نتايج حاكي از حضور كم رنگ زنان يا حذف آن ها در گفتمان هاي موثر برنامه ها بوده و در صورتي نقش فعال داشته اند كه هويتشان در كنار مردان مطرح بوده است و اين نوع حضور فعال موجب نگرشي با ارزش دهي منفي به آن ها بوده است.

کد مقاله 17917
تعداد بازدید 629

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397