عنوان
|
سنجش رابطه تكاليف رشدي چرخه زندگي خانواده طلاق و مشكلات عاطفی رفتاري كودكان (مطالعه موردي دانشآموزان منطقه 12 آموزش و پرورش تهران) |
تعداد صفحات
|
36 |
نویسنده
|
فریبا سیدان - اعظم اولادی قادیکلایی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه جامعهشناسی آموزش و پرورش (مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش سابق) - وزارت آموزش و پرورش با همکاری انجمن جامعهشناسی آموزش و پرورش سال 1 شماره 1 پیاپی 2 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
96-61 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری چرخه زندگی مشکلات عاطفی تهران مشکلات رفتاری کودکان چرخه زندگی خانواده اختلالات رفتاری آموزش پرورش تهران طلاق تکالیف رشدی سبک فرزندپروری کودکان
|
موضوع
|
آسيبشناسي خانواده طلاق حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف عمده اين پژوهش، سنجش رابطه تكاليف رشدي چرخه حيات خانواده طلاق و بروز مشكلات عاطفي ـ رفتاري در كودكان است. خانواده اولين و بنيادي ترين نهاد تامين كننده سلامتي براي آحاد اجتماعي است و بستر رشد كودكان را فراهم مي آورد؛ بروز طلاق تغييرات زيادي را بر آن تحميل ميكند. همچنين، بر پيچيدگي وظايف و تكاليف رشدي خانواده مي افزايد و تغيير شكل آن، تمامي اعضا و بهويژه شرايط عاطفي ـ رفتاري كودكان را تحت تاثير قرار مي دهد. جامعه آماري اين پژوهش، دانش آموزان مدارس دخترانه و پسرانه منطقه 12 آموزش و پرورش شهر تهران است. بهاين منظور، با 105 والد سرپرست فرزندان طلاق 12- 6 سال، مصاحبه به عمل آمده است و براي سنجش مشكلات رفتاري ـ عاطفي كودكان از فهرست رفتاري آخنباخ و پرسش نامه فرزندپروري استفاده شده است.
بر اساس يافته هاي پژوهش، 43 درصد از كودكان دچار اختلالات عاطفي ـ رفتاري هستند و اين متغير، با تكاليف رشدي اضافي خانواده طلاق، همبستگي بالايي دارد. از ميان متغيرهاي مستقل پژوهش، متغير بازسازي شبكه حمايت اجتماعي و ترتيب ديدار با والد غيرسرپرست، 0/24 درصد از واريانس متغير وابسته را تبيين ميكنند. نتايج پژوهش نشان ميدهد كه چگونگي و كيفيت مراقبت و والدگري بعد از طلاق، به خودي خود ازتجربه جدايي و طلاق مهمتر است و تاثيرات بسياري بر بروز مشكلات رفتاري ـ عاطفي كودكان دارند.
|